Polskie szpitale coraz śmielej sięgają po outsourcing. Jest to zupełnie zrozumiałe. Poza zmniejszeniem kosztów funkcjonowania placówek medycznych, kupowanie usług u zewnętrznych dostawców pozwala szpitalom koncentrować się w większym stopniu na działalności leczniczej.

Ciemniejszą stroną upowszechnienia outsourcingu w ochronie zdrowia jest potencjalny wzrost ryzyka szkód wyrządzanych pacjentom przez usługodawców. Co to oznacza dla placówek medycznych zlecających wykonywanie określonych usług podmiotom zewnętrznym? Czy szpitale mogą się zabezpieczyć przed ponoszeniem odpowiedzialności za działania swoich usługodawców? - stawia pytania Jan Hasik, radca prawny w kancelarii Chajec, Don-Siemion & Żyto.

Outsourcing w ochronie zdrowia dotyczy zasadniczo trzech podstawowych dziedzin: usług pomocniczych (np.: kadry i płace, catering, ochrona, sprzątanie, pranie); usług i wsparcia medycznego (transport medyczny, diagnostyka laboratoryjna, sterylizacja narzędzi); usług stricte medycznych (np. anestezjologia). Największe ryzyko, jeśli chodzi o ewentualne szkódy wyrządzone pacjentowi, dotyczy przede wszystkim outsourcingu usług wsparcia medycznego i usług medycznych.

Odpowiedzialność szpitala

- Zlecenie wykonywania określonych usług zewnętrznemu podmiotowi nie oznacza automatycznego wyłączenia odpowiedzialności szpitala wobec pacjenta. Szkoda wyrządzona pacjentowi może być wynikiem popełnienia czynu niedozwolonego (deliktu) lub nienależytego wykonania usługi. Mówimy wtedy odpowiednio o odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej. Ustalenie rodzaju odpowiedzialności ma istotne znaczenie dla możliwości wyłączenia odpowiedzialności szpitala wobec pacjenta - tłumaczy Jan Hasik.

Zwraca uwagę, że w przypadku odpowiedzialności kontraktowej odpowiedzialność wobec pacjenta za skutki działania usługodawcy ponosi szpital. Szpitalowi przysługuje roszczenie regresowe w stosunku do usługodawcy, natomiast przed pacjentem wyłączną odpowiedzialność ponosi szpital.

- Również w przypadku odpowiedzialności deliktowej odpowiedzialność wobec pacjenta ponosi szpital. Może się jednak skutecznie od niej uwolnić, jeżeli wykaże, że wykonanie danej czynności-usługi zlecił profesjonaliście - podmiotowi, który zawodowo trudni się wykonywaniem takich czynności, lub że dochował należytej staranności przy powierzeniu wykonania danych czynności i nie ponosi winy za wybór usługodawcy - dodaje prawnik.

Przyznaje, że zdarzają się także sytuacje, kiedy jedno zdarzenie wyrządzające szkodę ma znamiona odpowiedzialności kontraktowej i deliktowej. Wybór podstawy prawnej roszczenia należy wówczas do pacjenta.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH