Polska znalazła się na dziewiątym miejscu wśród 20 krajów europejskich w rankingu dotyczącym przestrzegania praw pacjenta, którego wyniki zaprezentowano 18 kwietnia na konferencji w Warszawie z okazji Europejskiego Dnia Praw Pacjenta. John Dalli, komisarz UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej, podkreślał jednocześnie, że Polska zrobiła ogromny postęp w tym zakresie.

Konferencję zorganizował Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej (IPPiEZ).

Z unijnego raportu wynika, że większość krajów Europy, które wzięły udział w badaniu, ma trudności z zapewnieniem pacjentom prawa poszanowania czasu, prawa wolnego wyboru oraz prawa dostępu do opieki medycznej. Badanie zostało przeprowadzone w 56 szpitalach w 20 krajach UE, a także ministerstwach zdrowia i 70 organizacjach pozarządowych w Europie.

Potrzebny system informacji

Ekspert IPPiEZ Dorota Karkowska podkreślała, że w większości szpitali w Polsce są problemy z dostępem rodziny do chorego przez 24 godziny na dobę.

- Ten problem jest zauważalny w całej Europie - zaznaczyła.

Rzecznik praw pacjenta Krystyna Kozłowska mówiła, że w Polsce często łamane jest prawo pacjenta dostępu do dokumentacji medycznej, a także prawo do godności i intymności.

Według Doroty Karkowskiej, w Polsce duży problem stanowi brak scentralizowanego systemu informacji. Dodała, że nie ma wystarczającego przepływu informacji między jednostkami opieki ambulatoryjnej a szpitalami, do których po badaniu trafiają pacjenci.

Minister zdrowia Ewa Kopacz podkreślała, że Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia, którą Sejm uchwalił pod koniec marca, rozwiąże częściowo problem przepływu informacji między jednostkami.

Ewa Kopacz przyznała, że duża część pacjentów w Polsce nie zna swoich praw, wynikających chociażby z Europejskiej Karty Praw Pacjenta. Zaznaczyła, że nie zna ich jak dotąd 42% polskich pacjentów, 8% nie potrafi powiedzieć, czy takie prawa istnieją, aż 50% wie o istniejących prawach, ale nie wie, jak z nich korzystać.

Wypadamy coraz lepiej

John Dalli, komisarz UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej, stwierdził, że w Polsce w ostatnich latach widoczny jest bardzo duży postęp w zakresie jakości ochrony zdrowia. Jego zdaniem, prawa pacjenta są w Polsce obecnie dobrze chronione dzięki znacznie większej ilości informacji zbieranych przez instytucję Rzecznika Praw Pacjenta.

- Rzecznik daje możliwość skutecznego uporania się z zagadnieniami związanymi z prawami pacjenta. To bardzo pozytywna zmiana w polskim systemie ochrony zdrowia - stwierdził John Dalli.

Komisarz przypomniał, że każdy pacjent w Unii Europejskiej powinien mieć takie samo prawo do opieki zdrowotnej, niezależnie od dochodu czy kraju zamieszkiwania. Zaznaczył, że prawo unijne jest tak adaptowane, by prawa pacjentów były przestrzegane także poza granicami tych państw, których są obywatelami.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH