Wyniki badań ankietowych, dotyczących samooceny sytuacji zawodowej pielęgniarek i położnych, powinny zastanowić szefów szpitali

Jak pielęgniarki i położne oceniają swoją sytuację zawodową i społeczną w aktualnych realiach ochrony zdrowia oraz jakie mają propozycje zmian, aby poprawić ową sytuację - taki był główny poznawczy cel niedawnego badania ankietowego wśród 60 pielęgniarek i położnych.
Respondentkami były uczestniczki szkoleń specjalizacyjnych w zakresie organizacji i zarządzania w Poznaniu, Toruniu oraz Łodzi.
Zastosowano analizę ankiety, składającej się z 21 pytań zamkniętych i otwartych. Anonimową ankietę-kwestionariusz rozdałam respondentkom podczas trwania szkolenia. Pielęgniarkom i położnym zapewniono anonimowość.
W badanej grupie większość stanowiły pielęgniarki/położne, zajmujące kierownicze stanowiska (oddziałowe i koordynujące), a podstawowym miejscem ich zatrudnienia jest szpital (70% ankietowanych).
W kontekście wielu problemów, założyłam uzyskanie odpowiedzi m.in. na pytania:

  • Jaki jest stosunek pielęgniarek/położnych do awansu zawodowego w zakładzie pracy?
  • Jaki wpływ na ich karierę zawodową mają uzyskane kwalifikacje?
  • Czy są wspierane i motywowane w zakładzie pracy do kształcenia ustawicznego?
  • Jakie mają inne problemy w związku z wykonywanym zawodem?
  • Jak same prognozują zmiany w swojej sytuacji zawodowej?

Jakie mamy wsparcie

35% ankietowanych widzi problemy i bariery w swoim rozwoju zawodowym w aktualnym miejscu pracy. Jednak drugie 35% pozytywnie oceniło perspektywy takiego rozwoju.
Na pytanie, czy zakład pracy jest zainteresowany rozwojem zawodowym kadry pielęgniarek i położnych, aż połowa respondentek odpowiedziała, że nie. Obrazuje to znaczną niepewność co do stabilizacji w zakładzie pracy pielęgniarek, które nie mają poczucia bezpieczeństwa zawodowego i realizacji swoich możliwości.
Wszyscy badani uznali, że należy wzmocnić kształcenie ustawiczne w pielęgniarstwie.
Kwestią zasadniczą staje się natomiast okres podtrzymywania certyfikatu ważności uprawnień zawodowych w danej dziedzinie. Interwały czasowe rozkładają się w tej kwestii od 3 do 10 lat. Jednak większość respondentek (58,3%) uznała, że odnawianie wiedzy i umiejętności w pielęgniarstwie powinno odbywać się co 6 lat.
W ankiecie pytano także, czy respondentki wspierane są przez koleżanki i kolegów w pracy w procesie rozwoju zawodowego. Jest to ważny element, gdyż pielęgniarki i położne, aby uczestniczyć w szkoleniu specjalizacyjnym - które nie odbywa się na zasadzie rezydentury i jest bardzo obciążające - wymagają szczególnego uprzywilejowania w zakładzie pracy, aby zrealizować cykl kształcenia. Zrozumienie tego stanu wymaga wspierania przez osoby zarządzające, współdziałające w zespołach terapeutycznych oraz innych pracowników placówki.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH