Czy Polacy zażywają za dużo leków bez recepty? W mediach pojawiają się opinie, że "jesteśmy lekomanami". Mit czy coś jest na rzeczy?

Jak informuje IMS Health, Polska znajduje się wśród 10 krajów, w których konsumenci wydają per capita najwięcej pieniędzy na samoleczenie. Kraje z najwyższą sprzedażą - powyżej 60 euro na osobę - to Belgia, Francja i Włochy. Polska z wydatkami na poziomie 45 euro znajduje się na 6. pozycji, tuż za Niemcami i Finlandią.

Inni nas wyprzedzają

- Odnosząc się do krajów o niskich wydatkach - Wielkiej Brytanii i Holandii - należy pamiętać, że prezentowane dane nie zawierają wysokiego poziomu konsumpcji preparatów OTC sprzedawanych poza rynkiem aptecznym (supermarkety, drogerie, sklepy zielarskie). Po uwzględnieniu sprzedaży pozaaptecznej w tych krajach Wielka Brytania z pewnością wyprzedziłaby w rankingu Polskę, zaś Holandia zbliżyłaby się do poziomu naszej lokalnej konsumpcji - zaznaczają analitycy IMS Health, firmy o zasięgu globalnym, monitorującej sprzedaż leków i produktów na rynku aptecznym i szpitalnym.

- Również w ujęciu ilościowym nie jesteśmy na pierwszym miejscu. Wyprzedzają nas takie kraje jak Niemcy i Rosja z roczną konsumpcją na osobę odpowiednio 1666 SU* i 894 SU. Polska wraz z takimi krajami jak Francja, Słowacja i Belgia konsumuje rocznie 700-800 SU. Zatem, analizując dostępne dane i uwzględniając charakterystykę poszczególnych krajów, podejrzenie o lekomanię nie jest uzasadnione - komentuje Jacek Czarnocki, dyrektor sprzedaży w IMS Health - firmie o zasięgu globalnym, monitorującej sprzedaż leków i produktów na rynku aptecznym i szpitalnym.

TOP 10 produktów

Średnioroczny wzrost wartościowy dla ostatnich lat wynosi 4,5%. Wzrost rynku OTC jest w analizowanym okresie silnie związany z sezonem infekcyjnym, dużą liczbą nowych wprowadzeń oraz pojawianiem się na rynku OTC produktów, które wcześniej były dostępne na receptę.

Główne marki na rynku OTC - w ujęciu ilościowym - to brandy obecne na rynku powyżej 15 lat. Są one bardzo dobrze znane konsumentom, głównie poprzez wieloletnią bezpośrednią promocję (reklama w telewizji, radiu, prasie) oraz dzięki wzrastającej obecnie rekomendacji lekarskiej i farmaceutycznej.

W ujęciu wartościowym wśród Top 10 marek znajdują się takie brandy jak Neosine i Essentiale, które w przeszłości były dostępne na receptę. Dla tych produktów wciąż ważna jest również rekomendacja lekarska, która przekłada się na późniejsze zakupy pacjenta w aptece.

Spośród pięciu najczęściej kupowanych marek w okresie sierpień 2015 - lipiec 2016 sprzedaż trzech brandów - Acard, Apap, Ibuprom wciąż rośnie. Wzrost Acardu jest wynikiem rosnącej świadomości prewencji zawału serca - głównie za sprawą reklamy bezpośredniej, starzejącego się społeczeństwa oraz wysokiego wskaźnika rekomendacji lekarskiej. W przypadku Apapu i Ibupromu wzrost jest związany z wprowadzeniem nowych wariantów produktów o zmienionym składzie i nowych wskazaniach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH