Nasza debata - zarządzanie jakością w służbie zdrowia

W naszych poprzednich spotkaniach dotyczących zarządzania w służbie zdrowia, brały udział osoby reprezentujące placówki medyczne, w których już wdrożono system zarządzania jakością. Tym razem, podczas debaty zorganizowanej przez RWTÜV Polska i redakcję "Rynku Zdrowia", rozmawialiśmy w gronie przedstawicieli jednostek, będących na różnych etapach wdrażania SZJ.
W dyskusji uczestniczyli: Katarzyna Wencel - członek zarządu i zastępca dyrektora ds. lecznictwa Przedsiębiorstwa Uzdrowiskowego Ustroń SA, Jolanta Czapińska-Jaszczurowska - dyrektor Specjalistycznego Zespołu Chorób Płuc i Gruźlicy w Bystrej, Jan Głowacki ze Szpitala Klinicznego nr 1 Śląskiej Akademii Medycznej w Zabrzu, Henryk Warkocz - wiceprezes jednostki certyfikującej RWTÜV Polska i Tomasz Romańczyk - konsultant Zarządu RWTÜV Polska ds. rynku medycznego.

NIE GNĘBIMY…

Zabrzański Szpital Kliniczny nr 1 ŚAM jest na początku procedury SZJ; szpital w Bystrej - w trakcie wdrażania certyfikacji ISO 9001:2000.
Natomiast Przedsiębiorstwo Uzdrowiskowe Ustroń SA ma już za sobą wdrożenie systemu, a w bliskiej perspektywie - certyfikację.
Tomasz Romańczyk: - Jakie były motywacje do rozpoczęcia pracy nad jakością w Państwa jednostkach? Co wyzwoliło wolę wdrażania takiego systemu? Jolanta Czapińska-Jaszczurowska: - Decyzja została podjęta wspólnie, przez trzech dyrektorów: naczelnego oraz do spraw medycznych i ekonomiczno-administracyjnych.
Ten trzeci miał największy opór ze względu na koszty całego przedsięwzięcia. Nasz szpital nie jest bowiem zakładem bez długów, jednak od dwóch lat powoli poprawiamy naszą sytuację finansową. Przechodząc kolejne restrukturyzacje - personalną i organizacyjną - dotarliśmy do etapu, kiedy trzeba sobie powiedzieć: albo stoimy w miejscu, albo się rozwijamy.
Uznałam, że "idziemy dalej", tym bardziej że moim zdaniem nasz szpital kiedyś już przespał "swoje pięć minut" i mamy trochę do nadrobienia. Takie przyspieszenie było efektem moich nacisków, ale i - co szczególnie chcę podkreślić - dużej woli zmian ze strony dyrektora medycznego. Uznał on, że wdrożenie systemu zarządzania jakością pomoże mu okiełznać personel medyczny.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH