Wyposażenie śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w sprzęt medyczny jest takie samo, jak w państwach zachodnich

W Polsce, w 2000 roku, została utworzona sieć HEMS, czyli Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego, wzorowana na standardach zachodnich (z ang. HEMS - Helicopter Emergency Medical Service). W 16 większych miastach wojewódzkich znajdują się bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, z których w ciągu trzech minut od przyjęcia zgłoszenia może wystartować śmigłowiec z lekarzem i ratownikiem na pokładzie. Latają bezpośrednio na miejsce wypadku lub do nagłych zachorowań.
Początki były trudne. Przed ośmiu laty, kiedy pogotowiu lotniczemu wyznaczono miejsce i zadania w tworzącym się systemie ratownictwa medycznego, złośliwi żartowali, że posiada śmigłowce, którymi można "wozić ziemniaki", a nie pacjentów w stanach zagrożenia życia.
- Dzisiaj wyposażenie naszych latających karetek w sprzęt medyczny jest takie samo, jak w państwach zachodnich - mówi nie bez skrywanej dumy Krzysztof Kowalski, ratownik medyczny z bazy LPR w Krakowie.

Lądowanie na łące

Śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego spełniają dwa podstawowe zadania: latają do wypadków i nagłych zachorowań oraz realizują pilne transporty międzyszpitalne w trybie ratunkowym. Dzisiaj żółty helikopter lądujący tuż obok miejsca wypadku drogowego to już wcale nie tak rzadki widok na polskich drogach. Zadaniem zespołu powietrznej karetki jest wtedy ustabilizowanie stanu pacjenta i szybkie dostarczenie poszkodowanego do najbliższego właściwego szpitala, czyli takiego, w którym znajduje się szpitalny oddział ratunkowy lub - jeśli są takie możliwości - do ośrodka leczenia urazów wielonarządowych.
Piloci LPR-u dobrze opanowali umiejętność lądowania w terenie przygodnym. Mogą posadzić śmigłowiec na pasie zieleni oddzielającym dwie jezdnie albo na łące.
- Staram się zwykle lądować obok drogi, tak, żeby dodatkowo nie blokować ruchu. Czasami trzeba poszukać innego miejsca, niedawno posadziłem maszynę w leśnej przecince - opowiada Rynkowi Zdrowia Leon Góra (spędził 8 tys. godzin za sterami śmigłowców), kapitan helikoptera LPR.
Do lotów na miejsce zdarzenia śmigłowiec jest podrywany na wezwanie dyspozytora pogotowia ratunkowego, do którego trafia informacja o wypadku. - Dyspozytor w oparciu o swoją wiedzę na temat przewidywanego czasu dotarcia karetki jak i możliwości transportu tego pacjenta do ośrodka specjalistycznego może podjąć decyzję o zadysponowaniu ambulansu lub śmigłowca - tłumaczy Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.