Trudna sztuka wdrażania

Jakie są najważniejsze warunki sprawnego wdrażania szpitalnych systemów informacyjnych (HIS)? Odpowiedzi na to pytanie udzielają w naszym raporcie przedstawiciele dostawców rozwiązań IT dla placówek medycznych.

Jan Butkiewicz,

zastępca dyrektora pionu ds. sprzedaży, pion Opieki Zdrowotnej, Asseco Poland:

Zaangażowanie, doświadczenie i determinacja

Przy wdrażaniu rozwiązań IT po stronie szpitala zdecydowanie najważniejszym czynnikiem sukcesu jest zaangażowanie dyrekcji i jej realna wola wdrożenia systemu. Dyrekcja powinna pomóc dostawcy w wykreowaniu pozytywnej atmosfery dla nowego rozwiązania, które będzie traktowane jako narzędzie poprawy wzrostu efektywności pracy oraz jakości leczenia, a także lepszej obsługi pacjenta. Ważne jest także określenie celów związanych z wdrożeniem i ogłoszenie ich pracownikom szpitala, co potwierdzi wagę całego przedsięwzięcia.

Dyrekcja powinna brać udział w okresowych spotkaniach, a także wyznaczyć po stronie szpitala koordynatora wraz z nadaniem mu mocy decyzyjnej. Bardzo dobrze jest, gdy tworzy się całą strukturę osób, odpowiedzialnych za działania po stronie szpitala (np. koordynatorzy - liderzy na oddziałach).

Po stronie dostawcy ważny jest doświadczony i zdeterminowany zespół oraz dopracowany produkt na najwyższym poziomie. W obecnych czasach, kiedy technologie informatyczne na co dzień zagościły w codziennym życiu, system musi wykorzystywać technologie, do których jesteśmy przyzwyczajeni - np. wykorzystywać przeglądarkę internetową i działać na tabletach. W innym przypadku użytkownicy mogą być rozczarowani.

Drugim elementem są profesjonalne zasoby - dostawca systemu musi mieć wystarczającą liczbę ludzi do tego, by się w pełni zaangażować we wdrożenie, od fazy przedwdrożeniowej do pełnego użytkowania systemu. Bez tego projekt się nie powiedzie.

Ważne, by pomiędzy szpitalem i dostawcą obowiązywały jasne, najlepiej spisane zasady komunikacji oraz by nie eskalować ewentualnych problemów. Ponadto, istotne jest praktyczne uzgodnienie trybu odbiorów pomiędzy stronami - czasami musi być on doprecyzowany w trakcie analizy przedwdrożeniowej, już po podpisaniu kontraktu.

Magdalena Oczkiewicz,

dyrektor konsultingu,

Comarch Healthcare:

Najpierw analiza

i określenie celu

Przygotowanie do sprawnego wdrożenia systemu klasy HIS rozpoczyna się na długo przed pojawieniem się w placówce medycznej przedstawicieli dostawcy oprogramowania. Cały projekt poprzedzony powinien być staranną analizą zawierającą dokładnie sformułowany cel informatyzacji (np. konieczność dostosowania do wymogów prawnych, optymalizacja kosztów lub procedur zarządzania itd.) oraz jej zakres.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.