Prawno-podatkowe skutki stosowania praktyk handlowych w dystrybucji produktów leczniczych - analiza zmian w przepisach

Wejście w 2007 rok oznacza dla wielu przedsiębiorstw trudniących się dystrybucją produktów leczniczych konieczność dostosowania swojej działalności do przepisów aż trzech nowelizowanych ustaw: ustawy Prawo farmaceutyczne, ustawy o cenach oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W praktyce, funkcjonowanie według nowych zasad może oznaczać bankructwo nawet ok.
40% aptek.
Ten czarny scenariusz odnosi się przede wszystkim do indywidualnych aptek, działających poza sieciami i nie mających wystarczającej siły przetargowej w relacjach ze swoimi dostawcami.
Obecnie, firmy uczestniczące w obrocie produktami leczniczymi, stosują różnego rodzaju "zachęty handlowe" w celu nawiązania lub utrzymania stałej współpracy ze swoimi kontrahentami.
Do najpopularniejszych z nich należy zaliczyć: rabaty uzależnione od ilości zakupionych produktów leczniczych, premie pieniężne udzielane w wyznaczonych okresach rozliczeniowych na podstawie założonego poziomu obrotów, odroczone terminy płatności (kredyty kupieckie), skonta oraz różnego rodzaju programy lojalnościowe, w których uczestnicy zdobywają punkty w celu otrzymania konkretnej nagrody, np. szkolenia dla farmaceutów.

Promocja, nie reklama

Należy podkreślić, że wymienione działania podmiotów gospodarczych nie stanowią reklamy produktów leczniczych w rozumieniu ustawy Prawo farmaceutyczne. Niewątpliwie działania te mają charakter promocyjny, jednakże nie służą informowaniu i zachęcaniu do dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.
Promocje prowadzone między firmami farmaceutycznymi, hurtowniami i aptekami, których efektem jest przekazywanie korzyści w postaci np.
premii pieniężnych, stanowią swoiste działania prosprzedażowe, zmierzające do uatrakcyjnienia oferty handlowej producentów i dystrybutorów leków.
Praktyki te są zgodne z przepisami unijnymi, w szczególności z Dyrektywą 2001/83/EC, której postanowienia nakazują odróżnić wręczanie i oferowanie korzyści osobom prowadzącym obrót produktami leczniczymi od stosowania praktyk handlowych (instrumentów sprzedażowych), które w istotny sposób mogą wpłynąć na poziom osiąganych przychodów ze sprzedaży leków. Wprawdzie w ustawie Prawo farmaceutyczne nie znajdziemy potwierdzenia, iż praktyki handlowe stosowane między podmiotami uczestniczącymi w obrocie lekami są dopuszczalne, jednakże z uwagi na prymat prawa europejskiego nad prawem polskim, praktyki te należy uznać za zasadne i potrzebne.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH