Konferencja "Etyczne aspekty decyzji medycznych. Pacjent zespół terapeutyczny-rodzina" (Kraków, 8-9 października) już po raz drugi zgromadziła czołowych przedstawicieli polskiej nauki, etyków, socjologów, filozofów, a także lekarzy.

Spotkanie w całości poświęcone zostało zagadnieniom etyki w kontekście zawodu lekarza. Sesję plenarną otworzył pomysłodawca konferencji i wybitny etyk, prof. Jan Hartman, a swoje odczyty zaprezentowali prof. Tadeusz Tołłoczko i prof. Piotr Zaborowski.

Specyfika zawodu

Zaproszeni goście mieli możliwość wyboru najbardziej interesujących ich tematów.

W ramach sześciu paneli dyskusyjnych dotyczących m.in.: etyki medycznej, prawa pacjenta i praw lekarza, kresu życia czy trudnych decyzji w pediatrii, odbyło się ponad 30 wykładów tematycznych.

Wśród prelekcji znalazły się wystąpienia m.in.: prof. Piotra Zaborowskiego "Jak być uczciwym i etycznym lekarzem w nieuczciwym i nieetycznym świecie", dr Teresy Weber "Daremna czy uporczywa terapia w medycynie paliatywnej" oraz prof. Jana Hartmana "Wojna lekarzy z pacjentami".

Prof. Piotr Zaborowski w logicznym wywodzie uzasadniał, że etyka w zawodzie lekarza jest czymś innym niż etyka innych profesji. W związku ze specyfiką tego zawodu, uczciwość i etyka powinny być rozpatrywane oddzielnie.

Słuchacze musieli się zastanowić nad następującymi kwestiami: "Czy etyczny jest lekarz, który pomaga pacjentowi?", "Czy uczciwy jest lekarz, który oszukuje Fundusz, pomagając pacjentowi?".

Zagadnienia te wzbudziły dyskusję na temat tego, czy istnieje rozwiązanie umożliwiające jednoczesną pomoc pacjentowi i bycie uczciwym w stosunku do systemu.

- Medycyna dotyczy życia i śmierci.

Czy chcemy czy nie, jest i zawsze będzie polem napięć, konfliktów, a nawet walki - mówił w swoim wystąpieniu prof. Jan Hartman. - Czym trudniejszy jest dostęp do leczenia, czym jest ono droższe, tym bardziej drastyczny jest ów element agoniczny, konfliktowy.

Rywalizacja

Profesor dowodził, iż "rywalizacja pacjentów prowadzi do rywalizacji lekarzy, a pośrednio do konfliktu pacjentów z lekarzami, występującymi w dobrej wierze jako stronnicy innych pacjentów - potrzebujących tych samych drogich i deficytowych procedur albo podpadających pod inne działy medycyny, być może mniej efektywne, nieobecne na listach priorytetów polityków zarządzających zdrowiem publicznym".

To jeden z przykładów konfliktu lekarzy z pacjentami - w tym wypadku - z "cudzymi pacjentami".

- Konfliktów w medycynie jest wiele.

Niektóre są bardziej widoczne, inne mniej. Są nie do uniknięcia i nie zawsze są destrukcyjne. Mogą być zdrowe i konstruktywne, jeśli umiemy je sprawiedliwie rozwiązywać - podkreślał prof. Hartman. - A gdy sprawiedliwe rozwiązania są niemożliwe, to zwykle któreś z niedoskonałych rozwiązań jest lepsze i sprawiedliwsze od pozostałych...

Konferencja została zorganizowana przez Wydział Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum UJ i wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.