Balanced Scorecard (BSC) jako metoda zarządzania w zakładach opieki zdrowotnej nie zorientowanych na zysk (cz. 1)

Kolejne próby reform sektora medycznego, które miały przynieść poprawę sytuacji finansowej szpitali, okazały się nieudane.
Burzliwe czasy, niepewność, coraz istotniejsza presja pacjentów na podnoszenie jakości usług z jednej strony, a z drugiej konieczność stabilizacji finansowej, stawia dyrektorów jednostek opieki zdrowotnej przed dylematem: czy należy poświęcić szeroko rozumianą jakość usług i leczenia pacjenta na rzecz dodatniego wyniku finansowego?
Doświadczenia wielu szpitali i innych jednostek opieki zdrowotnej non profit w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Anglii pokazały, że dylemat ten można wyeliminować. Właściwe wypełnianie misji użyteczności publicznej wymaga stabilizacji finansowej. Jednakże nie może to się odbywać kosztem jakości świadczonych usług. Narzędziem, które okazało się szczególnie pomocne w zrównoważeniu tych na pozór sprzecznych celów, było Balanced Scorecard, czyli Strategiczna Karta Wyników (Kaplan i Norton, 1992, 2000).
Przemyślana strategia (m.in. dostosowanie zakresu świadczeń do potrzeb obsługiwanych klientów/pacjentów), skutecznie wprowadzana w życie przy wykorzystaniu BSC, umożliwia menedżerom opieki zdrowotnej eliminację tego dylematu.

Trudne pytanie, czyli...

10 lat temu ostateczną miarą sukcesu przedsiębiorstw komercyjnych były wyniki finansowe. Dziś uważa się, że świadczą one o sukcesie działań podjętych w przeszłości (rok temu i wcześniej), jednak w żaden sposób nie odpowiadają na pytanie, czy w chwili obecnej przedsiębiorstwo odnosi sukces, czy właśnie sięga po laury. BSC stało się popularne, gdyż dostarczyło lepszej miary obecnego i przyszłego sukcesu organizacji komercyjnych.
Jest nią skuteczność w realizacji strategii, czyli zdolność do osiągania długoterminowych celów organizacji.
Dla przedsiębiorstw komercyjnych cele finansowe mają pierwszorzędne znaczenie, podczas gdy dla organizacji non profit podstawowe znaczenie ma wypełnianie misji użyteczności publicznej. W jednostkach opieki zdrowotnej miary finansowe ani nie odzwierciedlają sensu istnienia, ani nie mierzą sukcesu. Dotyczy to nie tylko teraźniejszości i przyszłości, ale również przeszłości.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH