Telemedycyna - moda czy potrzeba?

W trakcie sesji "Telemedycyna - moda czy potrzeba?" podczas III Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (HCC 2018) uczestnicy dyskusji podkreślali, że wiele twardych dowodów i badań klinicznych wskazuje na liczne korzyści stosowania telemedycyny - redukcję śmiertelności i hospitalizacji, a także kosztów leczenia.

Jak mówił dr hab. Krzysztof Milewski, dyrektor generalny Centrum Badawczo-Rozwojowego American Heart of Poland, np. w Wielkiej Brytanii dzięki zastosowaniu rozwiązań telemedycznych nastąpiło skrócenie czasu poświęcanego przez lekarzy na wypełnianie dokumentacji medycznej aż o 60%.

- Telemedycyna ma znaczący wpływ nie tylko na zdrowie, ale także na gospodarkę. Jak się szacuje, globalny rynek telemedycyny do końca 2020 r. osiągnie wartość 34 mld dolarów - mówił Milewski.

Nawet najprostsze środki

Jak powinien wyglądać prawidłowy model telemedycyny w placówce ochrony zdrowia, a jak to wygląda w praktyce? Jak tłumaczył Jacek Czapla, dyrektor ds. medycznych Centrum Zdrowia w Mikołowie, które wspomaga w opiece medycznej polarników w Polskiej Stacji Polarnej w Hornsund na Spitsbergenie, w tym przypadku telemedycyna polega głównie na seansach łączności z polarnikami przebywającymi w odległej stacji naukowej.

- Na co dzień korzystamy w kontakcie z polarnikami ze skype, messengera, dzięki którym rozmawiamy z nimi, radzimy, jak pomóc w prostych przypadkach, na przykład skaleczeń, oparzeń. Jeżeli sytuacja jest bardziej poważna, pomagamy im podjąć decyzję w wezwaniu śmigłowca - tłumaczy dyrektor Czapla.

- W szpitalu mamy opiekę nocną i świąteczną, a jedną z usług, którą w jej ramach wykonujemy, jest porada telefoniczna. Pamiętam wypowiedź jednego z ministrów, który mówił, że użycie telefonu do takich zastosowań to jest archaizm. Być może tak jest. Ale to jest coś, czym dysponujemy w tej chwili i z czego możemy aktywnie korzystać. Chętnie wykorzystywalibyśmy narzędzia bardziej zaawansowane, ale na to potrzeba dużych nakładów finansowych, na które nie zawsze nas stać - podkreślał Jacek Czapla.

Z telemedycyny korzystamy codziennie

- Nasz kontakt z telemedycyną często jest nieuświadomiony. Z narzędzi telemedycznych, nie nazywając tego po imieniu, korzystamy codziennie. Dzisiaj, kiedy przyjeżdża karetka na izbę przyjęć z pacjentem z bólem w klatce piersiowej, często słyszymy, że przeprowadzono transmisję EKG do specjalistycznego ośrodka, który wskazał, że nie ma potrzeby przewożenia pacjenta do tegoż ośrodka. Traktujemy to jako coś zupełnie oczywistego, choć gdyby sięgnąć pamięcią zaledwie kilka lat wstecz, ten system wchodził dopiero do powszechnego użycia na Śląsku - przypomina prof. Krystian Wita, p.o. zastępcy dyrektora ds. medycznych Górnośląskiego Centrum Medycznego w Katowicach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.