Lean hospitals to metoda zarządzania wykorzystująca szereg doskonałych i często prostych narzędzi, dzięki którym można skutecznie doskonalić sposób zorganizowania pracy w każdej jednostce ochrony zdrowia.

Sama metoda jest uniwersalna, ale już sposób wykorzystania jej narzędzi - np. ich kolejność - tak uniwersalny już nie jest. Oczywiście jest to też konsekwencja różnych poziomów organizacyjnego knowhow poszczególnych placówek.

Podkreślamy tu aspekt organizacyjnego know-how, a nie medycznego, gdyż, jak doświadczenie wskazuje, olbrzymie pokłady problemów tkwią właśnie w organizacji.

Bez względu na system ochrony zdrowia, lokalizację i specjalność danego ośrodka istnieją uniwersalne problemy, które bezpośrednio dotykają pacjentów.

Mogą to być m.in. błędy, na skutek których dochodzi do śmierci pacjenta lub komplikacji w procesie leczenia. Szpitale podzielone są na wyspecjalizowane oddziały i jednostki. Dysponują one własnymi pracownikami, pomieszczeniami i budżetami. Każdy z oddziałów ma do wykonania określoną rolę w ogólnym procesie opieki nad pacjentem.

Mapa strumienia wartości

Nie tylko w szpitalach największe problemy i marnotrawstwo pojawiają się właśnie podczas przekazywania między oddziałami np. hospitalizowanych osób czy informacji. Z tego też powodu tak ważne jest zrozumienie, jaką "drogę" przebywa pacjent od chwili przyjęcia do lecznicy do momentu wypisania. Takie "przejście" pacjenta nazywamy strumieniem wartości.

Istotnym elementem w szczupłym podejściu do doskonalenia jest bazowanie na danych, liczbach, faktach, a nie na ogólnie "znanych" przypadkach. Okazuje się, że świadomość i wrażliwość personelu na temat tego, jaką "drogę" przebywa pacjent w naszym szpitalu, jest bardzo niska. Ogranicza się do kilku pozycji procedury leczenia, jednak bez świadomości szczegółów - faktów.

Z tego też powodu należy przeprowadzić mapowanie strumienia wartości, które umożliwia menedżerom w szpitalach dostrzeganie pełnego obrazu, znacznie wykraczającego poza granice poszczególnych oddziałów. Mapa strumienia wartości to uporządkowany schemat obrazujący przepływ pacjenta i informacji. Wykonana mapa strumienia wartości pokazuje czasy poszczególnych operacji i czynności.

Metoda ta pozwala ustalić, jak długo trwa zwykle dany etap procesu oraz, co nawet ważniejsze, jak długo trwa oczekiwanie pomiędzy kolejnymi etapami.

Mapy ujawniają zwykle, że w trakcie pobytu w szpitalu pacjent spędza większość czasu, oczekując na kolejny etap w procesie leczenia, czyli po prostu go marnuje, a tym samym szpital marnuje swoje pieniądze.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH