Tak inni widzą nasz System

Polski system ochrony zdrowia musi się zmieniać, by sprostać wyzwaniom, ale i pozytywnie zaskakuje - twierdzą menedżerowie, którzy po raz pierwszy przyjechali do naszego kraju w ramach wymiany szkoleniowej HOPE Exchange Programme.

Cztery placówki zrzeszone w Polskiej Federacji Szpitali, akredytowanej przy Europejskiej Federacji Szpitali, zaprosiły menedżerów z Hiszpanii, Serbii i Szwecji. Natomiast w ramach wymiany troje menedżerów z Polski wyjechało do Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

 

- Współpraca lekarzy z ośrodkami zagranicznymi z dobrym skutkiem dla polskiej medycyny rozwija się od lat. Ponieważ jednak polskie szpitale nie były reprezentowane w Federacji, menedżerowie nie mieli wielu okazji do wymiany poglądów na interesujące ich tematy z dyrektorami szpitali w innych krajach Europy. Teraz jest to już możliwe - mówi prof. Jarosław Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali.

Powyżej oczekiwań

HOPE Exchange Programme działa już od 1981 roku, ale Polska w pełnym wymiarze uczestniczy w nim po raz pierwszy. Jest adresowany do profesjonalistów, którzy odpowiedzialni są za zarządzanie w rozmaitych obszarach systemu ochrony zdrowia.

Jak przyznała Inger Bodin ze Szwecji, menedżer zasobów ludzkich i koordynator rozwoju personelu szpitalnego, jadąc do Polski miała niższe oczekiwania co do jakości polskiej ochrony zdrowia. Trafiła do Szpitala Powiatowego w Radomsku.

- Zabiorę z sobą do domu kwestionariusze satysfakcji, które szpital rozdaje pacjentom. W Radomsku patrzy się na chorego jako na pacjenta, ale zarazem i klienta. Uważam, że jest do dobre podejście i dobra praktyka.

Moim zdaniem, w Szwecji powinniśmy poprawić właśnie tę sferę kontaktu z pacjentem - mówiła Bodin podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Federację w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II w Krakowie (6 czerwca br.).

Dla Olivii Perez Corral z Hiszpanii, antropologa i coacha medycznego, przebywającego w Miejskim Szpitalu im. K. Jonschera w Łodzi, ciekawe okazały się rozwiązania dotyczące realizacji praw pacjenta. Podzieliła się spostrzeżeniem, iż chory, trafiając do szpitala, podaje personalia osoby uprawnionej do uzyskiwania informacji o jego stanie zdrowia, a lista praw pacjenta jest szeroko dostępna. - W Hiszpanii te kwestie są też regulowane, ale nie ma w tym zakresie jednej wyraźnej procedury - mówiła.

Jako jeden z dostrzeżonych organizacyjnych plusów polskiej ochrony zdrowia goście wymieniali m.in. opiekę nad pacjentem kardiologicznym po poważnych zabiegach operacyjnych prowadzoną w szpitalach klinicznych. - Tu widać kompleksową, wielodyscyplinarną opiekę nad pacjentem - oceniła Jasmina Savic-Jaksimovic z Serbii, dyrektor Centrum Planowania i Organizacji Klinik, goszcząca w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II.

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH