Analiza polskiego rynku aptecznego od stycznia do listopada 2009 roku

Rynek farmaceutyczny wciąż zaskakuje. Mimo iż nie ominęły go również problemy związane z ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym, to na tle innych branż ma się dobrze. Od stycznia do listopada 2009 r. rynek ten osiągnął wartość sprzedaży 23 575 mln zł, tj. o 8,8% więcej niż w analogicznym okresie 2008 roku (rok wcześniej wzrost był na poziomie 11,1%).

W 2008 roku sprzedaż osiągnęła wartość 23 953 mln zł, co względem 2007 r. stanowiło wzrost o 11,6%. Zgodnie z ostatnią prognozą rynku według PharmaExpert - sprzedaż za rok 2009 przekroczy 26 041 mln zł i wzrośnie o 8,7% wobec roku 2008.

Rekordowa sprzedaż odręczna

Liderem wzrostu jest segment sprzedaży odręcznej, której wartość do listopada ub.r. wyniosła 8 358 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. (7 290 mln zł) jej wartość wzrosła o 14,7%. W 2008 r. wzrost ten osiągnął poziom 13,6%. W samym tylko listopadzie 2009 r. wartość tego segmentu wzrosła aż o 34,5% w porównaniu z rokiem 2008 (rekordowy wzrost). Jest to segment rynku, którego trend sprzedaży wciąż jest rosnący.

Pozostałe segmenty też uzysk ały wzrost, choć w porównaniu z 2008 rokiem jest mniejszy. Segment recept refundowanych osiągnął od początku roku do listopada 2009 r. wartość 10 680 mln zł, co dało wobec 11 miesięcy 2008 roku wzrost wartości sprzedaży o 5,2%.

W analogicznym okresie 2008 roku segment recept refundowanych wzrósł o 10,2%. Podobnie wygląda sytuacja z receptami pełnopłatnymi - wartość ich sprzedaży wzrosła w 2009 r. o 7,4% (do 4 536 mln zł za 11 miesięcy), jednak wzrost ten był słabszy niż rok temu (9,2%).

Przybywa suplementów

Rosnący udział segmentu sprzedaży odręcznej jest wynikiem zarówno dostępności dużej ilości leków i produktów leczniczych na rynku aptecznym sprzedawanych bez recepty, jak również skłonności pacjentów do samoleczenia. Nie bez znaczenia jest również rola reklamy. Pacjenci chcą nie tylko leczyć infekcje, ale również im zapobiegać, stąd na rynku pojawia się coraz więcej suplementów diety.

Innym istotnym w ostatnich 2-3 latach czynnikiem rozwoju segmentu sprzedaży odręcznej jest wzrost zachorowań na grypę oraz grypopodobne infekcje, które "leczymy" (a raczej łagodzimy ich objawy) za pomocą leków wydawanych bez recepty.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH