System wyłapie martwe dusze?

Lekarze rodzinni dopytują NFZ: kto zapłaci za pacjentów, którzy mają prawo do świadczeń, a nie widnieją w CWU?

Jak informuje Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia, z danych NFZ ma wynikać, że ponad 10% Polaków nie widnieje w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych (CWU), tymczasem wcześniej resort zdrowia podawał, że nieubezpieczonych w naszym kraju jest zaledwie 1% osób. - Około czterech milionów ludzi brakuje w systemie CWU i nie jest to związane z ich brakiem uprawnienia do świadczeń - stwierdza Bożena Janicka, prezes PPOZ.

Według Bożeny Janickiej, na spotkaniu z PPOZ prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Agnieszka Pachciarz nie udzieliła odpowiedzi na pytanie o to, kto zapłaci za leczenie osób, które z różnych powodów nie widnieją w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych. Za to szefowa NFZ miała - zdaniem Janickiej - powiedzieć, że "za tych wszystkich, których nie ma w CWU, NFZ nie zapłaci".

Dementuje to rzecznik prasowy NFZ Andrzej Troszyński. Jak informuje, w przedstawionym 6 listopada komunikacie Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia, prezes NFZ Agnieszce Pachciarz przypisano wypowiedzi, których nie było.

- Treści sugerowane jako rzekomy cytat nigdy nie padły i są nadużyciem - stwierdza rzecznik.

Coś nie tak z weryfikacją?

Według PPOZ, system elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniodawców (eWUŚ), który obecnie powstaje, nie tylko nie spełni oczekiwań środowiska medycznego, a wręcz przeciwnie, bardzo utrudni pracę lekarzom i życie pacjentom. Przedstawiciele PPOZ obawiają się m.in. o tych, którzy mimo że nie widnieją w CWU, to jednak mają prawo do świadczeń.

- Kto za nich zapłaci? - pytają.

Jak wyjaśnia nam rzecznik NFZ, prezes PPOZ Bożena Janicka - także na spotkaniu z prezes NFZ Agnieszką Pachciarz - została poinformowana, że w każdym przypadku stwierdzenia w oparciu o system eWUŚ jakichkolwiek wątpliwości co do uprawnień pacjenta, może on złożyć oświadczenie o posiadaniu takich uprawnień.

Takie oświadczenie, podkreśla Troszyński, stanowi dla placówki medycznej czy lekarza rękojmię rozliczenia wykonanych usług.

- Takie rozwiązanie daje świadczeniodawcy gwarancję uzyskania wynagrodzenia za wykonane świadczenia.

Należy też podkreślić, że z dniem 1 stycznia 2013 r. to oddziały wojewódzkie NFZ przejmują na siebie obowiązek wyjaśniania z pacjentem wątpliwości dotyczących objęcia ubezpieczeniem - tłumaczy rzecznik Funduszu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH