W "starej" Unii wzrost sprzedaży leków bez recpety będzie niewielki, w przeciwieństwie do krajów Europy Środkowej, szczególnie Czech

Samoleczenie - poprzez stosowanie leków wydawanych bez recepty (OTC) - weszło już na salony wielkiej polityki. Dlatego, że moda na zdrowy styl życia, unikanie czynników ryzyka i prawidłowe odżywianie, stała się już zjawiskiem społecznym. Ale także z tego powodu, iż finansujące ochronę zdrowia budżety narodowe zaczynają pękać, ponieważ systematycznie wydłuża się długość życia kobiet i mężczyzn.
Taniej jest zapobiegać chorobom niż leczyć. Taniej jest też, gdy potencjalni pacjenci mają większy dostęp do - coraz lepszych i skuteczniejszych - leków, nie wymagających przepisywania przez lekarza.

WYMIERNE KORZYŚCI

Według Jacka Węgrzyka, prezesa Polskiego Stowarzyszenia Producentów Leków bez Recepty (PASMI), rozwój rynku OTC zależeć będzie od sposobu rozwiązania kilku kwestii. Na czoło wysuwa się przesunięcie kolejnych grup leków z kategorii Rx do OTC, czyli proces switch’u. Według wyliczeń Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Leków bez Recepty (AESGP), oszczędności w skali 25 krajów Unii Europejskiej mogą sięgać powyżej 16,3 mld euro rocznie przy założeniu, że tylko 5% leków przepisywanych - dziś niepotrzebnie - na receptę przez lekarza zastąpiono by równie skutecznymi lekami OTC.
Już dziś niemieckie kasy chorych oszczędzają rocznie 65,5 mln euro dzięki przesunięciu części preparatów stosowanych w drożdżycy pochwy do grupy OTC. Nie zwiększyło się przy tym roczne zużycie leków, co świadczy o odpowiedzialnym samoleczeniu.

POPRAWIĆ PRAWO

W Polsce problemem jest tzw. lista pozaapteczna (GSL), na której znajdują się leki OTC dopuszczone do sprzedaży w innych niż apteka miejscach. Od marca 2003 r. nie było u nas ani zmian na liście leków pozaaptecznych, ani nie opublikowano kryteriów koniecznych do spełnienia przez takie preparaty. Chodzi o to, aby już w chwili dopuszczenia do obrotu lek mógł być sprzedawany w sieci pozaaptecznej.
Jak podkreślają przedstawiciele PASMI, znaczenie tego rodzaju sprzedaży polega głównie na zwiększeniu dostępności do leków stosowanych w sytuacjach "awaryjnych", (np. ból głowy, zgaga), a nie na zastępowaniu aptek.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH