Apteki samoobsługowe - choć spóźnione w stosunku do rozwiniętego rynku jak tegoroczna wiosna - jednak powstają

Jedni wskazują, że powstawaniu aptek samoobsługowych sprzyja popyt na środki do samoleczenia klientów.
Inni, że czeka nas taka właśnie ewolucja aptek. "Przykłady sukcesów rynkowych ze świata dowodzą, że przyszłość aptek znajduje się w poszerzonej ofercie" - piszą w poradniku "Marketing w aptece" Mariusz Minicki (AptekaDesign) i Filip Nowakowski (Teach&Train).
Proponują zwrócić uwagę na elementy merchandisingu, czyli odpowiedniej ekspozycji towarów. Ale kluczowy jest inny ich wniosek.
"Badania dowodzą, że klienci dokonują zakupów impulsywnie. Bardzo częstym sposobem na wywołanie impulsu jest możliwość zakupu samoobsługowego. Nic tak dobrze nie robi sprzedaży, jak wzięcie sprawy w swoje ręce".
Na rynku aptecznym naprzeciw tej tendencji wychodzi bogata oferta leków bez recepty. Idealnie nadają się do tego, aby pacjent sam decydował czy chce je kupić, czy nie. Problem polega na tym, że znaczną część sprzedaży OTC przechwyciły już różne placówki handlowe i stacje benzynowe.
Ze sprzedaży samoobsługowej OTC nikt by nie wyżył. Ale ten sam dylemat mieli już inni kilkadziesiąt lat temu.

Do koszyczka wrzuć

- Wzorem do kopiowania są amerykańskie drugstor’es, które oferują na swoich półkach samoobsługowych także kosmetyki lecznicze, część kosmetyki tzw. kolorowej, produkty do pielęgnacji czy odżywki - stwierdza Jacek Denkowski, współwłaściciel apteki internetowej Domzdrowia.pl.
Pierwsze wrażenie dezorientuje. Czy nie pomyliłem apteki ze sklepem? Nie ma szklanych ścian, zza których widać (lub nie) farmaceutę. Nie ma kolejek do kas.
Wewnątrz swobodnie stojące regały z dość bogatym asortymentem parafarmaceutyków, kosmetyków użytku codziennego i ekskluzywnego, artykuły toaletowe, artykuły dla małych dzieci, środki czystości.
Przy wejściu małe koszyczki, które kuszą, aby coś w nie włożyć. Leki na receptę (Rx) odbiera się tradycyjnie u farmaceuty. Tak wygląda jedna z 13 aptek kanadyjskiej sieci Super-Pharm.
Zbliżony jest też wystrój i forma sprzedaży w jednej z trzech aptek polskiej spółki Prima Pharma z Warszawy. Jej prezes Wojciech Mściwoj Kochowicz uważa, że w większości krajów europejskich istnieją głównie apteki z formułą samoobsługową. Wymusiła to na ich właścicielach konkurencja oraz potrzeby klientów. - My pod tym względem stanowimy zaścianek, choć tyle innych rzeczy skopiowaliśmy - twierdzi Wojciech M.

comments powered by Disqus
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.