Czy samo posiadanie polisy ubezpieczeniowej zagwarantuje szpitalowi bezpieczeństwo prawne? A może ważniejszy jest program postępowania, dzięki któremu z tej polisy nie trzeba korzystać, a jeśli już - to sporadycznie?

Przez wiele lat proces zarządzania ryzykiem klinicznym był utożsamiany z wykupieniem przez placówkę medyczną obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, co w pewnym sensie gwarantowało jednostce bezpieczeństwo prawne szpitala z punktu widzenia ewentualnych roszczeń pacjentów z tytułu nieprawidłowości w procesie leczenia.

Niestety, w ostatnich latach sumy, na jakie opiewają te ubezpieczenia - mimo ich podnoszenia przez ministra finansów - często okazują się niewystarczające w kontekście liczby i wartości roszczeń. Prowadzi to do sytuacji, w których szpital - mimo że ponosi znaczne koszty obowiązkowego ubezpieczenia OC - staje przed poważnym finansowym wyzwaniem.

Podstawowy wymiar jakości opieki

- Posiadanie polisy OC jest obowiązkiem, który zapewnia bezpieczeństwo pod warunkiem, iż cały personel medyczny wykonuje swoją pracę zgodnie ze sztuką i obowiązującymi procedurami. Ważniejsze niż sam fakt posiadania polisy jest wdrożenie skutecznych procesów zarządzania - podkreśla w rozmowie z Rynkiem Zdrowia Milena Witczak, zastępca dyrektora ds. administracyjnych Szpitala Klinicznego Dzieciątka Jezus w Warszawie.

Zaznacza, że proces zarządzania jakością jest w tym szpitalu wdrożony, aby realizować cele dotyczące spełnienia wymagań i oczekiwań pacjentów, a także by usprawnić funkcjonowanie procesów zachodzących w lecznicy i zminimalizować ryzyko.

System ten polega na ciągłym doskonaleniu procesów już wdrożonych, więc można to traktować jako rozszerzanie programu postępowania, co w przyszłości pozwoli na sporadyczne korzystanie z polisy. Bezpieczeństwo pacjenta jest podstawowym wymiarem jakości opieki i stanowi integralny element systemu jej poprawiania - podkreśla.

- Mając na uwadze, że funkcjonowanie zakładu opieki zdrowotnej, nowoczesne kierowanie i zarządzanie zespołami musi uwzględniać problematykę bezpieczeństwa pacjenta, dyrekcja Szpitala Klinicznego Dzieciątka Jezus w Warszawie zdecydowała się na wdrożenie procesu zarządzania ryzykiem krytycznych incydentów medycznych z wykorzystaniem narzędzia informatycznego SUPRA CIRS - informuje Milena Witczak.

Dodaje: - Proces obejmuje identyfikację, analizę oraz redukcję krytycznych incydentów medycznych w oparciu o anonimowe zgłoszenia personelu medycznego szpitala. Celem procesu jest wdrażanie do praktyki takich rozwiązań, które pozwolą na eliminację lub ograniczenie występowania krytycznych incydentów medycznych, a w konsekwencji ewentualnych błędów medycznych i roszczeń pacjentów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.