Są sprawdzone rozwiązania

Jednym z najważniejszych zadań stojących przed kreatorami polityki lekowej jest to, by zmienić sposób patrzenia na wydatki na leki - mówił Paweł Sztwiertnia, dyrektor generalny Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma podczas XI Forum Rynku Zdrowia.

Polityka lekowa nie może być jedynie sposobem na czynienie oszczędności dla budowania stabilizacji budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia, tak jak to dzieje się obecnie - dodał dyrektor Sztwier tnia w trakcie sesji "Polityka lekowa - między potrzebami a możliwościami".

- Na wydatki należy spojrzeć szerzej, holistycznie, w kategoriach inwestycji, również w sensie gospodarczym. Mówimy o skutecznych terapiach, efektywnych klinicznie i kosztowo. W dłuższej perspektywie stanowią one inwestycję w zdrowie, szczególnie w kontekście starzejących się społeczeństw. Traktowanie finansowania innowacyjnych terapii wyłącznie jako wydatku nie jest optymalne z punktu widzenia opieki zdrowotnej - zaznaczył.

Zdaniem dyrektora Sztwiertni, bardzo wąskie podejście do wydatków na nowoczesne terapie nie uwzględnia też kosztów pośrednich i społecznych, ponoszonych w związku z brakiem dostępu chorych do efektywnego leczenia. - W Polsce nadal mamy wysokie wydatki na szpitalnictwo. Tymczasem trendem na świecie jest odchodzenie od finansowania świadczeń stacjonarnych na rzecz nowoczesnej farmakoterapii.

Według dyrektora Infarmy, drugim ważnym zadaniem dla decydentów jest rzetelna ocena działania ustawy refundacyjnej, obejmująca wpływ przepisów na wszystkich uczestników tego rynku, gdyż przedstawione przez resor t zdrowia sprawozdanie ze skutków obowiązywania ustawy zwróciło uwagę na realizację celu przede wszystkim jednego interesariusza - NFZ - w postaci zapewnienia Funduszowi stabilności finansowej.

Ustawa do nowelizacji

Zdaniem Wojciecha Matusewicza, prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ustawa refundacyjna niewątpliwie ucywilizowała wiele kwestii, ale jednocześnie wymaga dokonania pewnych zmian.

- Po pierwsze obecnie jest tak, że inicjatywa złożenia wniosku o objęcie danego leku refundacją należy do producenta. Minister nie może sam o to wnioskować. Po drugie podmiot odpowiedzialny musi przygotować raport na temat skuteczności, bezpieczeństwa terapii i jej efektywności kosztowej. W praktyce, mimo rozporządzenia ministra zdrowia o minimalnych wymaganiach, jakie te raporty muszą zawierać, nie zawsze są one obiektywne. Po trzecie ograniczeniem w finansowaniu drogich terapii w chorobach rzadkich jest sztywno zapisany w ustawie próg opłacalności - wymieniał prezes Matusewicz.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH