Są specjalistami bez prawa do tytułu

Wymagania rekrutacyjne na kierunek zdrowie publiczne nie są wyśrubowane, dlatego studia te może podjąć praktycznie każdy, kto ma świadectwo maturalne

W roku akademickim 2009/2010 studia w ramach kierunku zdrowie publiczne prowadzi 39 uczelni publicznych (licencjat i magisterium) i niepublicznych (licencjat). Jako stosunkowo młoda dyscyplina zdrowie publiczne nie ma jeszcze w Polsce ugruntowanej pozycji. Dlatego stwierdzenie - "studiuję zdrowie publiczne" - najczęściej spotyka się z pytaniem: "Będziesz lekarzem?". Na tym jednak trudności studentów tego kierunku się nie kończą.
Czym jest owo zdrowie publiczne? We d ług klasycznej definicji autorstwa C.E. Winslowa, jest to "nauka i sztuka zapobiegania chorobom, przedłużania życia i promocji zdrowia fizycznego poprzez wysiłek społeczności". Takie podejście do zdrowia wymaga zaangażowania specjalistów, również tych nie określanych mianem "białego personelu".
Podczas pięciu lat studiów, w ramach minimum 4000 godzin zajęć, adepci zdrowia publicznego realizują bardzo szeroki program. Uczą się, między innymi, propedeutyki medycyny, ochrony środowiska, promocji zdrowia, organizacji i zarządzania, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, nadzoru sanitarno-epidemiologicznego.
Brakuje zajęć praktycznych
- Wybierając zdrowie publiczne w Collegium Medicum UJ, byłem bardzo zadowolony z perspektywy, jakie niesie ze sobą skończenie tego kierunku - przyznaje Piotr Trzcionka, obecnie absolwent. - Uważam jednak, że zdrowie publiczne przeżywa taki sam kryzys, jak większość kierunków na polskich uczelniach.
Wymienia przeładowane treściami teoretycznymi programy studiów, zbyt mało zajęć praktycznych i uczenia rozwiązywania realnych problemów w sektorze ochrony zdrowia.
- Należy zadać pytanie, jaki profil kompetencji powinni mieć studenci kończący ten kierunek? - dodaje Piotr Trzcionka.
Z wyczerpującą odpowiedzią przychodzi standard kształcenia, opublikowany na stronach internetowych Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, na podstawie którego uczelnie układają programy studiów. Wśród umiejętności absolwentów wymienia między innymi:

  • identyfikację i monitoring zagrożeń dla zdrowia zbiorowości ludzi
  • realizowanie i koordynowanie programów edukacji i promocji zdrowia
  • gromadzenie danych i analizę kosztów usług medycznych
  • prognozowanie i kształtowanie struktury potrzeb zdrowotnych ludności i usług medycznych.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH