O tym jak wykorzystywany jest potencjał rozwiązań telemedycznych i technologii informacyjnych, wspierających funkcjonowanie placówek ochrony zdrowia mówili uczestnicy drugiej części sesji "e-zdrowie" w takcie Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

Jak przekonywał Tomasz Berdyga, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych Instytutu Kardiologii w Warszawie, polskie szpitale wykorzystują ten potencjał, choć w zasadzie prawie go nie ma, a bywa, że często proponowane placówkom medycznym systemy nie spełniają funkcji, które powinny spełniać. Nie pomaga też ustawodawca, który narzuca rygorystyczne wymagania.

Problemy na poziomie zarządzania

- Systemy, nie tylko telemedyczne, ale przede wszystkim "korowe" - te, które używamy zarówno w specjalistce, jak i podstawowej opiece, powinny nam pracę ułatwiać. Niestety, nie zawsze tak jest. Doświadczenia naszego Instytutu z jednym z największych dostawców systemów szpitalnych w Polsce sięgają 2001 roku. Przez 16 lat budujemy system i ciągle mamy bardzo dużo uwag oraz wątpliwości związanych z zakresem jego wdrażania i kosztów - mówił Berdyga.

Jak podkreślał, w wielu przypadkach informatyka nawet przeszkadza - jest bardzo kosztowna, a niestety, często nie polepsza warunków i skuteczności pracy. Z perspektywy warszawskiego Instytutu, gdzie siedem lat temu wdrożono projekt obejmujący osiem e-usług w zakresie kardiologii, przy współpracy nie tylko z NFZ, ale i ZUS, przeprowadzono 150 tys. telekonsultacji.

- Dzisiaj dysponujemy odpowiednimi technologiami do zastosowania telemedycyny w szerokim zakresie. Za ich pomocą możemy zrobić prawie wszystko. Są natomiast problemy na poziomie zarządzania, organizacyjne, spowodowane brakiem specjalistów. Jednak podstawowym problemem są kwestie finansowe. Jeżeli będzie odpowiednie finansowanie, telemedycyna bardzo dynamicznie i w krótkim czasie się rozwinie - zaznacza dyr. Berdyga.

Także dr Krzysztof Kurek, członek zarządu ds. medycznych Grupy Lux Med, wskazywał, że powodem, dla których telemedycyna będzie się dynamicznie rozwijała, są kwestie ekonomiczne. Świadczeniodawcy zastanawiając się, z jakiego powodu mają wprowadzać świadczenia telemedyczne do swojej oferty, uzyskają jednoznaczną odpowiedź - to element zwiększający efektywność usług.

- W Grupie Lux Med zdajemy sobie z tego sprawę i rozwiązania telemedyczne wykorzystujemy. Jeżeli jednak świadczeniodawca będzie funkcjonował wyłącznie w obszarze finansowym płatnika publicznego, który promuje liczbę usług, a nie ich efektywność, to odpowiedź na pytanie - czy warto - nie będzie jednoznaczna. To trochę prowokujące stwierdzenie, ale po co w takiej sytuacji świadczeniodawcy mają stosować rozwiązania telemedycznych i zwiększać efektywność?

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH