Jakości serwisowania aparatury medycznej - m.in. w kontekście wejścia w życie nowej Ustawy o wyrobach medycznych - poświęcona była jedna z sesji podczas VI Forum Rynku Zdrowia (27-28 października 2010 r.). Poniżej dwie opinie w tej materii zanotowane podczas dyskusji, w której uczestniczyli zarówno przedstawiciele dostawców aparatury, jak i placówek medycznych.

Paweł Mańdok, przewodniczący komisji ds. serwisu wyrobów medycznych Izby Polmed

Odpowiedzialność po obu stronach


Przyjmuje się, że koszt serwisowania urządzenia w cyklu jego życia, czyli około 10-15 lat, jest równy kosztowi jego zakupu.

Umowa serwisowa nie musi być w danym szpitalu najdroższa z możliwych. To nie musi być serwis platynowy... Umowy serwisowe dają obiektywną informację, czego serwis dotyczy, a czego nie. Umowa serwisowa pozwala dokładnie określić, za co serwisant odpowiada, a za co nie. Powinien to być kontrakt, który dokładnie precyzuje obowiązki obu stron.

Serwis jest i będzie drogi, dlatego że serwis aparatury medycznej jest pod względem prawnym traktowany zupełnie inaczej niż serwis w innych dziedzinach technicznych, choćby samochodowy. FDA w Stanach Zjednoczonych i Unia Europejska nakładają na serwis medyczny ogromną odpowiedzialność.

"Gospodarskie" rozwiązania, naprawy we własnym zakresie mogą grozić awarią urządzenia. To z kolei może grozić nawet postępowaniem prokuratorskim. Serwis czasami nie wymienia pewnych części z uwagi na to, że może to grozić pełnej funkcjonalności urządzenia. Dlatego naprawy wydają się być takie kosztowne, a jest to przede wszystkim kwestia odpowiedzialności za sprzęt.

Warto w specyfikacji przetargu dokładnie doprecyzować, czego szpital oczekuje od serwisu. Na ogół w specyfikacji serwis zajmuje niewielki procent. A przecież jest to "małżeństwo" zawierane na 10 lat.

Należy zwrócić uwagę, że nowa Ustawa o wyrobach medycznych wprowadza również obowiązki dla firm serwisowych wobec szpitali. Wymusza chociażby porządne przygotowanie kontraktów serwisowych. Pozwoli to na sprecyzowanie tego, co robi serwis w szpitalu.

Przygotowujemy w Izbie Polmed rekomendacje umów serwisowych. Są to swego rodzaju "gotowce", które pozwolą na jasne sprecyzowanie i uproszczenie kontraktów serwisowych.

Krzysztof Kasprzak, komendant 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką w Bydgoszczy

Serwis nie nadąża za zakupami sprzętu


Trudno mi mówić bez negatywnych emocji, kiedy poruszam temat serwisowania aparatury medycznej.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH