Jakości serwisowania aparatury medycznej - m.in. w kontekście wejścia w życie nowej Ustawy o wyrobach medycznych - poświęcona była jedna z sesji podczas VI Forum Rynku Zdrowia (27-28 października 2010 r.). Poniżej dwie opinie w tej materii zanotowane podczas dyskusji, w której uczestniczyli zarówno przedstawiciele dostawców aparatury, jak i placówek medycznych.

Paweł Mańdok, przewodniczący komisji ds. serwisu wyrobów medycznych Izby Polmed

Odpowiedzialność po obu stronach


Przyjmuje się, że koszt serwisowania urządzenia w cyklu jego życia, czyli około 10-15 lat, jest równy kosztowi jego zakupu.

Umowa serwisowa nie musi być w danym szpitalu najdroższa z możliwych. To nie musi być serwis platynowy... Umowy serwisowe dają obiektywną informację, czego serwis dotyczy, a czego nie. Umowa serwisowa pozwala dokładnie określić, za co serwisant odpowiada, a za co nie. Powinien to być kontrakt, który dokładnie precyzuje obowiązki obu stron.

Serwis jest i będzie drogi, dlatego że serwis aparatury medycznej jest pod względem prawnym traktowany zupełnie inaczej niż serwis w innych dziedzinach technicznych, choćby samochodowy. FDA w Stanach Zjednoczonych i Unia Europejska nakładają na serwis medyczny ogromną odpowiedzialność.

"Gospodarskie" rozwiązania, naprawy we własnym zakresie mogą grozić awarią urządzenia. To z kolei może grozić nawet postępowaniem prokuratorskim. Serwis czasami nie wymienia pewnych części z uwagi na to, że może to grozić pełnej funkcjonalności urządzenia. Dlatego naprawy wydają się być takie kosztowne, a jest to przede wszystkim kwestia odpowiedzialności za sprzęt.

Warto w specyfikacji przetargu dokładnie doprecyzować, czego szpital oczekuje od serwisu. Na ogół w specyfikacji serwis zajmuje niewielki procent. A przecież jest to "małżeństwo" zawierane na 10 lat.

Należy zwrócić uwagę, że nowa Ustawa o wyrobach medycznych wprowadza również obowiązki dla firm serwisowych wobec szpitali. Wymusza chociażby porządne przygotowanie kontraktów serwisowych. Pozwoli to na sprecyzowanie tego, co robi serwis w szpitalu.

Przygotowujemy w Izbie Polmed rekomendacje umów serwisowych. Są to swego rodzaju "gotowce", które pozwolą na jasne sprecyzowanie i uproszczenie kontraktów serwisowych.

Krzysztof Kasprzak, komendant 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką w Bydgoszczy

Serwis nie nadąża za zakupami sprzętu


Trudno mi mówić bez negatywnych emocji, kiedy poruszam temat serwisowania aparatury medycznej.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.