Pacjenci coraz częściej występują na drogę sądową w związku z uszkodzeniem ciała lub rozstrojem zdrowia spowodowanym błędem lekarskim. Co w sytuacji, gdy po kilku latach od przyznania poszkodowanemu rekompensaty finansowej, ujawniają się u niego nowe dolegliwości zdrowotne związane z owym błędem?

Opis przypadku

Poszkodowany w wypadku drogowym trafił do szpitala, gdzie rozpoznano u niego złamanie podudzia oraz inne urazy nogi. Szpital rozpoczął proces leczenia, pacjent m.in. został poddany zabiegowi operacyjnemu. Po zdjęciu opatrunku stwierdzono u niego przednie podwichnięcie stawu. Dalsze leczenie pacjenta nie przynosiło spodziewanych rezultatów.

Do chwili obecnej poszkodowany nie odzyskał pełnej sprawności w nodze, ma problemy z poruszaniem się. Większy wysiłek fizyczny powoduje u niego dolegliwości bólowe, co utrudnia mu normalne funkcjonowanie. Poszkodowany przez pół roku przebywał na zwolnieniu lekarskim, pobierał również rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy.

W tej sytuacji poszkodowany wystąpił na drogę postępowania sądowego. Twierdzi, że w omawianej sprawie mamy do czynienia z błędem diagnostycznym polegającym na tym, że szpital nie rozpoznał na wstępnym etapie jego leczenia zwichnięcia przedniego w stawie skokowym, co skutkowało nieprawidłowym leczeniem, a w konsekwencji pogorszeniem stanu zdrowia.

Poszkodowany zarzucił też, że nie został prawidłowo poinformowany o swoim schorzeniu, sposobach jego leczenia oraz następstwach zastosowania określonych metod leczniczych. Wniósł o zasądzenie na swoją rzecz świadczeń pieniężnych w postaci odszkodowania, zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz renty miesięcznej. Domaga się także ustalenia odpowiedzialności strony pozwanej na przyszłość za dalsze szkody, które mogą ujawnić się u niego jako następstwa przebiegu leczenia w szpitalu. Sprawa jest obecnie rozpoznawana przez sąd.

Ustalenie odpowiedzialności

Przyznanie poszkodowanemu świadczenia pieniężnego w sprawie o naprawienie szkody doznanej wskutek uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, za którą winę ponosi szpital, nie wyłącza możliwości dochodzenia przez poszkodowanego w przyszłości dalszych roszczeń pieniężnych od szpitala, ubezpieczyciela lub obu tych podmiotów solidarnie (do poszkodowanego należy wybór, kogo wskaże jako pozwanego w treści pozwu).

Poszkodowany może zwrócić się do sądu o zasądzenie na jego rzecz konkretnych świadczeń pieniężnych oraz ustalenie odpowiedzialności pozwanego za ewentualną szkodę, jaka może wyniknąć w przyszłości z tytułu tego samego zdarzenia (błędu lekarskiego). O istnieniu takiego uprawnienia przesądził Sąd Najwyższy w uchwale 7 sędziów z dnia 17 kwietnia 1970 roku (sygn. akt: III PZP 34/69).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.