Do 2012 r. rynek leków OTC w Rosji podwoi wartość

Rosyjski rynek leków bez recepty zanotował w 2006 r. wartość 3,35 mld dolarów (w cenach detalicznych), co stanowiło wzrost o 153% w porównaniu z wartością z 2002 r. - wynika z najnowszego raportu "Rynek OTC w R osji 2007" opublikowanego przez firmę analityczno- badawczą PMR. Dla porównania, polski rynek detaliczny OTC osiągnął wartość ok. 2 mld dolarów w ubiegłym roku, co oznacza wzrost o nieco ponad jedną piątą w ciągu ostatnich pięciu lat.
Średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) dla rynku rosyjskiego wyniosło 26% w latach 2002-06, zaś dla polskiego - niecałe 5%. To daje wyobrażenie o skali rozwoju rynku preparatów bez recepty w R osji.
PMR prognozuje, że wartość rynku OTC w R osji wzrośnie do ok. 7 mld dolarów w cenach detalicznych w 2012 r.
Wzrost będzie napędzany rosnącym popytem na preparaty OTC w R osji, rosnącą siłą nabywczą rosyjskiego społeczeństwa oraz optymistycznymi prognozami rozwoju gospodarki rosyjskiej na najbliższe lata.

Z wyższej półki

Według autorów raportu, wśród Rosjan uwidocznił się w ostatnim okresie trend większej dbałości o zdrowie i urodę.
Rosjanie zaczęli też preferować droższe preparaty bez recepty. Udział w rynku OTC leków droższych, których cena waha się pomiędzy 5-10 i 10-20 dolarów za opakowanie, prawie się potroił w ciągu ostatnich pięciu lat. Jednocześnie, udział leków najtańszych, których cena nie przekracza 2 dolarów za opakowanie, produkowanych przez krajowych wytwórców, spadł o połowę.
Zjawisko to odzwierciedla stabilność sprzedaży leków OTC pod względem ilościowym. Średnioroczny wzrost sprzedanych opakowań OTC w ciągu ostatnich pięciu lat był minimalny, nie przekraczając 3%.
Rynek leków OTC w R osji jest opanowany przez firmy zagraniczne, których udział w ubiegłym roku wyniósł 75% wartości tego rynku. Są to głównie międzynarodowe koncerny, które dysponują większymi budżetami reklamowymi niż przedsiębiorcy lokalni. W 2006 r. tylko jedna firma rosyjska, Pharmstandart, znalazła się w rankingu 20 największych producentów OTC w R osji. Podobna sytuacja utrzymuje się od 4-5 lat, kiedy 17 spośród 20 największych graczy miało w rankingu stałe miejsce.

Nowy lider

Ostatni rok przyniósł jednak zmiany na pozycji lidera. W 2006 r. na pierwsze miejsce wśród 20 największych graczy wysunął się Novartis, z 8% udziałem w ubiegłym roku, deklasując tym samym Sanofi-Aventis, który zajmował pierwsze miejsce w poprzednich czterech latach. Co ciekawe, na rosyjskim rynku suplementów diety dominują firmy krajowe. Jest to spowodowane specyficzną cechą rosyjskich konsumentów, którzy w przypadku suplementów bardziej cenią naturalne produkty i wierzą, że takie produkowane są przez krajowych wytwórców.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH