Polski rynek farmaceutyczny krzepnie. Jaki przybierze ostatecznie kształt?

- Od dwóch lat wzrosły działania nakierowane na pacjenta - uważa Michał Pilkiewicz, dyrektor ds. sprzedaży w IMS Poland. Stawia się na jakość obsługi, kompetencję personelu, wyróżnienie się od konkurencji. Dlatego np. działa już 10 programów lojalnościowych, które zorganizowały czołowe hurtownie dla aptek, a te korzystając z nich, walczą o klientów.
Pod wpływem konkurencji i wolno rosnącej wartości sprzedaży, producenci zaczęli dostrzegać hurtownię w łańcuchu dostaw, jako atrakcyjne miejsce promowania leków. Do nich kierują akcje promocyjne, odliczenia cen leków, walczą o nie dodatkowymi rabatami za realizację ustalanych planów. Co to oznacza?

NIE MA ODWROTU

- Na rynek apteczny implementowane są wszystkie rozwiązania handlowe i marketingowe, powszechnie stosowane w innych branżach i w handlu - stwierdza Michał Pilkiewicz.
Dzieje się tak, pomimo że branża farmaceutyczna jest ściśle regulowana, a wielu farmaceutów nadal uważa, że proponowanie klientowi cokolwiek ponad lek na receptę, jest nieetyczne.
- Nie ma jednak odwrotu od tego, co niesie rynek. Musimy akceptować pewne zjawiska. Ale nie wszystkie, abyśmy nie odbili się od drugiej ściany i nie uczynili z aptek, tych ustawowych placówek ochrony zdrowia publicznego, punktów detalicznej sprzedaży leków myślących tylko o biznesie - uważa Janusz Trzciński, prezes Polskiego Konsorcjum EtnoApteka, Krajowej Spółdzielni Aptek.
Według danych GUS, w I półroczu tego roku zmalała liczba aptek, po raz pierwszy od kilkunastu lat. Nadal natomiast rosła liczba hurtowni farmaceutycznych i medycznych.

DWIE KONSOLIDACJE

- Dane GUS odzwierciedlają skutki działania nowej ustawy farmaceutycznej, która zobowiązuje producentów do posiadania koncesji i prowadzenia hurtowni. W rzeczywistości liczba hurtowni farmaceutycznych aktywnie działających zmniejsza się - twierdzi Michał Pilkiewicz.
Taki jest skutek konsolidacji i koncentracji rynku farmaceutycznego. Rozpoczęły go hurtownie około 2000 roku. Obecnie pięć spółek giełdowych posiada już 60-proc.
udział w rynku hurtowym. Skoncentrowany jest też rynek szpitalny, gdzie 10 przedsiębiorstw zaopatruje ponad 90 proc. szpitalnych aptek.
Konsolidacja dokonuje się również na poziomie detalu. Działa kilkanaście spółek aptekarskich, których właścicielami lub współwłaścicielami są lekarze farmaceuci.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH