JACEK CZARNOCKI, Consumer Health Director IMS Poland

Rynek OTC w Polsce charakteryzuje się dużą dynamiką wzrostu. Wartościowo, za ostatnie 12 miesięcy, kończąc na maju 2007 r., grupa produktów OTC w aptekach urosła o 11%. Jest to bardzo sprzyjające otoczenie rynkowe dla firm OTC, jednakże aby skutecznie promować i budować swoją pozycję rynkową, trzeba przeznaczyć część zysków na reklamę, promocję, utrzymanie sił sprzedaży czy też - przede wszystkim - na wytwarzanie produktu OTC.

Złota dziesiątka

Według firmy Expert Monitor, w roku 2006 pierwszych 10 reklamodawców branży OTC (U.S. Pharmacia, Glaxo Smithkline Consumer Health Care, Aflofarm, Bayer, Berlin Chemie Menarini, Polpharma, Novartis Consumer Health, Reckitt Benckiser/Boots, Walmark, Bristol Myers Squibb/Upsa) wydało na różnego rodzaju reklamę 617 milionów złotych, co stanowi aż 55% wszystkich nakładów na reklamę w telewizji, radiu, prasie i kinach. Obserwujemy tu silną koncentrację.
Z pozostałej części rynku, ok. 500 producentów, duża część w ogóle nie reklamuje swoich produktów w mediach, inne mniejsze firmy odpowiadają za pozostałe 45% wydatków na reklamę.

Dane cennikowe

Obrót wspomnianych Top 10 reklamodawców według danych IMS wyniósł w 2006 roku 1 273 000 000 PLN, co oznacza, że wydatki na reklamę wspomnianych Top 10 reklamodawców stanowią aż 45% ich obrotu. W tej analizie uwzględniamy wydatki na reklamę na podstawie danych cennikowych netto firmy Expert Monitor, bez uwzględniania indywidualnie negocjowanych rabatów.
Dla dojrzałych produktów OTC - realnie, czyli po uwzględnieniu rabatów, średnie udziały reklamy w mediach, jak i innych form promocji kierowanych do konsumenta (np. bezpośrednio w aptece), materiałów reklamowych, promocji oraz koszty działu marketingu w stosunku do obrotu firm OTC wynoszą od 25 do 35%.
Koszty związane z prowadzeniem działu sprzedaży, który promuje leki OTC do farmaceuty lub lekarza, oscylują w granicach 10-15%. Koszty związane z administracją sięgają 2-4% obrotów portfelem produktów w firmie OTC.

Wynik, czyli rentowność

Ostatecznie, 40-55% obrotu produktami OTC jest związane z powyższymi nakładami. Pozostałe koszty - od 30 do 50% są związane z kosztami produkcji, pozyskaniem lub produkcją składników służących do produkcji leku OTC, utrzymania fabryki i biura firmy OTC.
Oznacza to, że średnia rentowność produktu OTC wynosi ok. 10-15%. Oczywiście istnieją produkty o znacznie większej rentowności, lecz tak szczegółowe dane są w posiadaniu producenta.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.