Rejestry medyczne wymagają informatyzacji Prof. Marek Gzik, dziekan Wydziału Inżynierii Biomedycznej Politechniki Śląskiej w Gliwicach

Eksperci są zgodni co do tego, że najbardziej obiektywnym narzędziem monitorowania i porównywania efektów terapii są rzetelne rejestry medyczne. Ich prowadzenie nie będzie jednak możliwe bez sprawnie działających systemów informatycznych.

W Polsce co prawda jest kilka rejestrów, ale nie gromadzą informacji o jakości leczenia, które pozawalają m.in. uczyć się na wynikach osiąganych przez inne ośrodki. Wyjątkiem jest Krajowy Rejestr Operacji Kardiochirurgicznych (KROK) - podkreślał podczas XXI Konferencji "Jakość w opiece zdrowotnej" (Kraków, 29-30 maja 2017 r.) prof. Rafał Niżankowski z Kliniki Angiologii CM UJ, przewodniczący Rady Akredytacyjnej Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Nie chodzi o wytykanie palcem

Prof. Marek Jasiński, kierownik Kliniki Chirurgii Serca Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu, przypomniał, że Krajowy Rejestr Operacji Kardiochirurgicznych działa od 2006 roku. - Jest obligatoryjny dla wszystkich ośrodków kardiochirurgicznych w naszym kraju. W tej dziedzinie podobne rejestry ma tylko kilka europejskich krajów - podkreślał.

Zwrócił uwagę, że KROK nie tylko gromadzi dane o wszystkich operacjach kardiochirurgicznych. - Stanowi też bardzo dobre narzędzie porównywania wyników osiąganych przez poszczególne ośrodki - nie w celu tropienia błędów lub wytykania kogoś palcem. Chodzi o wymianę doświadczeń, podnoszenie w ten sposób jakości czy eliminowanie z praktyki k linicznej procedur mało skutecznych lub obarczonych zbyt dużym ryzykiem - wylicza kardiochirurg.

- Myślę, że za miesiąc będziemy już mówić o gotowej ustawie o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta - zapowiedział podczas krakowskiej konferencji Marek Tombarkiewicz. Przypominał, że założenia do tej ustawy przewidują tworzenie i prowadzenie rejestrów medycznych. Ich celem będzie m.in. "monitorowanie jakości realizowanych świadczeń oraz stymulowanie do jej poprawy".

Roc znie ma pows tawać około pięci u rejes t rów (w pierwszych latach: 2-4). Docelowo ma ich być 60-80. - Ustawa opisze narzędzia do tworzenia rejestrów, a także określi źródła ich f inansowania - podkreśla Marek Tombarkiewicz.

Hal ina Kutaj-Wąsikowska, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zaznaczyła, że tworzenie i prowadzenie rejestrów nie będzie możliwe bez sprawnie działających systemów informatycznych w ochronie zdrowia - w skali kraju, regionów oraz we wszystkich placówkach. A z tym cały czas mamy problem.

Zbieramy dużo "elektrośmieci"

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH