Rejestry medyczne wymagają informatyzacji Prof. Marek Gzik, dziekan Wydziału Inżynierii Biomedycznej Politechniki Śląskiej w Gliwicach

Eksperci są zgodni co do tego, że najbardziej obiektywnym narzędziem monitorowania i porównywania efektów terapii są rzetelne rejestry medyczne. Ich prowadzenie nie będzie jednak możliwe bez sprawnie działających systemów informatycznych.

W Polsce co prawda jest kilka rejestrów, ale nie gromadzą informacji o jakości leczenia, które pozawalają m.in. uczyć się na wynikach osiąganych przez inne ośrodki. Wyjątkiem jest Krajowy Rejestr Operacji Kardiochirurgicznych (KROK) - podkreślał podczas XXI Konferencji "Jakość w opiece zdrowotnej" (Kraków, 29-30 maja 2017 r.) prof. Rafał Niżankowski z Kliniki Angiologii CM UJ, przewodniczący Rady Akredytacyjnej Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Nie chodzi o wytykanie palcem

Prof. Marek Jasiński, kierownik Kliniki Chirurgii Serca Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu, przypomniał, że Krajowy Rejestr Operacji Kardiochirurgicznych działa od 2006 roku. - Jest obligatoryjny dla wszystkich ośrodków kardiochirurgicznych w naszym kraju. W tej dziedzinie podobne rejestry ma tylko kilka europejskich krajów - podkreślał.

Zwrócił uwagę, że KROK nie tylko gromadzi dane o wszystkich operacjach kardiochirurgicznych. - Stanowi też bardzo dobre narzędzie porównywania wyników osiąganych przez poszczególne ośrodki - nie w celu tropienia błędów lub wytykania kogoś palcem. Chodzi o wymianę doświadczeń, podnoszenie w ten sposób jakości czy eliminowanie z praktyki k linicznej procedur mało skutecznych lub obarczonych zbyt dużym ryzykiem - wylicza kardiochirurg.

- Myślę, że za miesiąc będziemy już mówić o gotowej ustawie o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta - zapowiedział podczas krakowskiej konferencji Marek Tombarkiewicz. Przypominał, że założenia do tej ustawy przewidują tworzenie i prowadzenie rejestrów medycznych. Ich celem będzie m.in. "monitorowanie jakości realizowanych świadczeń oraz stymulowanie do jej poprawy".

Roc znie ma pows tawać około pięci u rejes t rów (w pierwszych latach: 2-4). Docelowo ma ich być 60-80. - Ustawa opisze narzędzia do tworzenia rejestrów, a także określi źródła ich f inansowania - podkreśla Marek Tombarkiewicz.

Hal ina Kutaj-Wąsikowska, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zaznaczyła, że tworzenie i prowadzenie rejestrów nie będzie możliwe bez sprawnie działających systemów informatycznych w ochronie zdrowia - w skali kraju, regionów oraz we wszystkich placówkach. A z tym cały czas mamy problem.

Zbieramy dużo "elektrośmieci"

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.