Rachunek za usługę

Szukanie oszczędności i brak środków na modernizację infrastruktury - to podstawowe przyczyny zlecania przez szpitale usług pomocniczych firmom zewnętrznym.

Szpital Rejonowy im. dr. Rostka w Raciborzu przekazał firmom outsourcingowym żywienie, sprzątanie, pranie, większość usług typu remontowego: utrzymuje tylko swoje służby gospodarcze i techniczne w podstawowym zakresie. Z doświadczeń dyrektora placówki Ryszarda Rudnika wynika, że warto stawiać na outsourcing niemal w każdym zakresie, może oprócz usług księgowo-finansowych.

Kłopot z głowy

- Wiem, że niektórzy koledzy mają inne zdanie na ten temat, ale twierdzę, że nie byłbym w stanie tego tak zorganizować swoimi zasobami ludzkimi, za takie pieniądze...

Po prostu to najbardziej optymalna opcja pewnych usług - przekonuje dyrektor raciborskiego szpitala.

- Po pierwsze, lecznica kupuje usługę, za którą płaci np. po 30 dniach od wystawienia faktury, więc nie angażuje od razu swoich środków. Po drugie, płacimy za coś, co jest już wykonane i to dobrze wykonane, bo mamy swoje służby, które pilnują, czy jakość jest na odpowiednim poziomie. Ponadto nie martwimy się o to, czy mamy swój personel, czy jest chory, na urlopach itd. - wylicza dyrektor.

Odpada też pewna sfera zarządzania, która jest naprawdę bardzo kłopotliwa, bo jednak mimo wszystko w służbach pomocniczych pracuje wielu ludzi.

Skala i dostępność

W zakresie żywienia placówka płaci około 14.32 zł brutto za całodobową usługę z czterema posiłkami.

Jak podkreśla dyrektor, gdyby szpital prowadził swoją kuchnię, to takich cen zakupów w postępowaniu zamówień nigdy by nie dostał. - Wyspecjalizowane firmy kupują wszystkie towary co najmniej o 30-40% taniej, niż mógłby sobie je kupić szpital - zaznacza Ryszard Rudnik.

Z kolei w Lubuskim Szpitalu Specjalistycznym Pulmonologiczno- Kardiologicznym w Torzymiu Sp. z o.o. firmom zewnętrznym oddano nie tylko pewne usługi pomocnicze (kuchnia, pranie), ale także związane z funkcjonowaniem oddziału, jak np. niektóre badania specjalistyczne. - Okazuje się, że w ośrodkach peryferyjnych można osiągnąć i dobrą jakość usług, i jednocześnie naprawdę przyzwoite ceny - podkreśla dyrektor placówki Janusz Dreczka.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH