Przekształcenia SPZOZ-ów: Kiedy samorząd nie ma przewagi kapitałowej

Impulsem do przekształceń w zakresie formy prawnej podmiotów prowadzących zakłady opieki zdrowotnej miał być rządowy program "Ratujemy polskie szpitale" (tzw. plan B). Program pod nazwą "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia" z 27 kwietnia 2009 r., piętnując słabość i nieefektywność obecnej formy prawnej większości polskich szpitali, wskazuje formę spółki kapitałowej jako remedium na niedogodności, jakie niesie za sobą struktura i charakter samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Swoista "prywatyzacja" SPZOZ-ów ma pozwolić na poprawę organizacji i efektywniejsze zarządzanie zakładami opieki zdrowotnej, a w rezultacie wzrost przychodów przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ich funkcjonowania.
Celem niniejszego artykułu jest wzbudzenie zainteresowania prawnymi możliwościami zachowania realnego wpływu na funkcjonowanie niepublicznego ZOZ-u przez jednostkę samorządu terytorialnego, pomimo braku przewagi kapitałowej. Przytoczono ogólną charakterystykę instrumentów i rozwiązań prawnych, pokazując zarys możliwości w zakresie regulacji. Zastosowanie poszczególnych rozwiązań i ich właściwa kompozycja zależy w szczególności od celów, które zostaną wyznaczone komercjalizowanym podmiotom, uczestników procesu oraz konkretnej sytuacji, w której znalazł się zakład opieki zdrowotnej.

Prywatyzacja tylko z nazwy

Mając na względzie aktualny stan prawny, termin "prywatyzacja" w odniesieniu do SPZOZ-u stanowi rezultat pewnego uproszczenia. Obowiązujące przepisy - wobec weta prezydenckiego w stosunku do tzw. ustawy wprowadzającej - nie zawierają prawnych podstaw prywatyzacji. Obecnie obowiązująca Ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej umożliwia zmianę formy prawnej prowadzonej działalności poprzez likwidację istniejącego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i utworzenie nowego podmiotu (spółki), podlegającego wpisowi do rejestru ZOZ-ów.
Proces komercjalizacji SPZOZ-u, obejmujący m.in. utworzenie spółki prawa handlowego i wyposażenie jej w niezbędny majątek, pracowników czy kontrakt z NFZ, stanowi niewątpliwie znaczne wyzwanie dla organu założycielskiego, jak i samego komercjalizowanego podmiotu. Nie zgłębiając poszczególnych etapów, wymogów i przebiegu procesu, można wskazać, iż "produktem" procesu jest niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, podlegający regułom komercyjnym, którego funkcjonowanie i rozwój wymaga znacznych nakładów finansowych.

Ryzyko utraty kontroli?

Odpowiedzią na potrzeby kapitałowe niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, związane choćby z modernizacją infrastruktury czy rozwojem placówek, może być inwestor, gotowy na dokapitalizowanie przedsięwzięć jednostek samorządu terytorialnego. Wybór inwestora jako sposobu na "dokapitalizowanie" wiąże się z koniecznością ustalenia jego miejsca w strukturze korporacyjnej zakładu opieki zdrowotnej.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH