Programy lojalnościowe budzące wątpliwości prawne będą ścigane

Programy lojalnościowe mają przyciągnąć klientów do konkretnych aptek i zachęcić ich do nabycia leków. Problem w tym, że niektóre programy dotyczą także leków refundowanych, co jest niezgodne z prawem.

Dystrybutorzy poprzez apteki starają się wpływać na pacjentów, którzy rozpoznając znak programu, motywowani są do dokonywania zakupów, uzyskując w ten sposób dodatkowe korzyści. Jedną z form funkcjonowania programów jest naliczanie punktów za kupione leki.

Punkty te są potem zamieniane np. na bony towarowe o różnej wartości.

Co jest dozwolone

Programy partnerskie oferuje m.in. kilku czołowych dystrybutorów leków.

Jest to dozwolony prawem element gry rynkowej. Problemem jest stosowanie przez apteki programów lojalnościowych z naliczaniem punktów za zakup leków refundowanych. Zdaniem samorządu aptekarskiego, w niektórych województwach taka praktyka istnieje i nie jest ścigana. W innych organy kontroli działają sprawnie.

- Śląski Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny zabrania stosowania programów lojalnościowych z naliczaniem punktów za zakup leków refundowanych oraz zamiany punktów na nagrody i wyciąga konsekwencje wobec aptek łamiących przepisy. Zgodnie z prawem, naliczanie punktów jest możliwe tylko w przypadku leków OTC - przypomina mecenas Krystian Szulc, radca prawny reprezentujący Śląską Izbę Aptekarską.

Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia podkreślają, że jedyną racjonalną przesłanką do stosowania leków i ich refundacji jest potrzeba medyczna.

Wszelkie inne działania, które wpływają na zwiększenie poziomu wydatków związanych z refundacją leków - a zatem także stosowanie programów lojalnościowych wobec leków refundowanych - nie są mile widziane...

To rodzaj reklamy

- Jeśli takie zjawiska mają miejsce, a przepisy prawa są "obchodzone", oznacza to, że obecne regulacje nie są wystarczające. W kierunku likwidacji tego typu praktyk podąża projekt ustawy refundacyjnej - stwierdza Artur Fałek, dyrektor departamentu polityki lekowej i farmacji Ministerstwa Zdrowia.

Jednoznacznie w tej sprawie wypowiada się Główny Inspektor Farmaceutyczny: - GIF stoi na stanowisku, że programy lojalnościowe są rodzajem reklamy i jako takie nie mogą dotyczyć leków refundowanych, których reklama jest zakazana - informuje Zofia Ulz, Główny Inspektor Farmaceutyczny. Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.