Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt rozporządzenia o reklamie produktów leczniczych. Przewiduje ono m.in. wykaz informacji, jakie powinny zawierać reklamy leków. Bodaj największe kontrowersje budzi jednak zapis zakładający konieczność ustalania terminu spotkania lekarza z przedstawicielem handlowym firmy farmaceutycznej (potocznie zwanego repem) po godzinach pracy oraz po uzyskaniu zgody przełożonego.

Przedstawiciele branży farmaceutycznej krytykują ten pomysł: - Jeżeli firma farmaceutyczna będzie chciała dotrzeć do lekarza, to i tak dotrze, ale zrobi to większym nakładem. Czy lepiej będzie, gdy rep umówi się z lekarzem na kolację w restauracji lub zorganizuje wyjazd integracyjny? - pyta Irena Rej, prezes Izby Gospodarczej Farmacja Polska.

Dłuższe ostrzeżenie

Rozporządzenie zmienić ma zasady reklamowania leków. W porównaniu z obecnie obowiązującym rozporządzeniem z 2002 r., wyodrębniono rodzaje reklam produktów leczniczych kierowanych do:
r publicznej wiadomości
r osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.
Reklama w formie wizualnej będzie musiała zawierać zawsze ostrzeżenie: "Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera: wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą".
Rozróżnienie reklam w zależności od rodzajów ich adresatów ma, zdaniem resortu zdrowia, pozytywnie wpłynąć na rywalizację i uczciwą konkurencję w branży farmaceutycznej.
W przypadku promocji na billboardach, w prasie czy na ulotkach, ostrzeżenie będzie można umieszczać w dowolnej części reklamy. Informacja dla pacjentów ma zajmować nie mniej niż 10% jej powierzchni reklamowej. Tekst ma być widoczny i umieszczony w taki sposób, żeby wyróżniał się od tła płaszczyzny.

Ministerstwo uzasadnia

Projekt wprowadza zmienione zasady reklamy produktów leczniczych w telewizji. Ostrzeżenie w reklamie audiowizualnej ma być zamieszczane w jej dolnej części, na płaszczyźnie nie mniejszej niż 20% całkowitej powierzchni. Ostrzeżenie będzie musiało być odczytane w sposób wyraźny w języku polskim i ukazywać się na ekranie nie krócej niż 5 sekund.
Na początku września projekt nowych przepisów został przekazany przez Ministerstwo Zdrowia do konsultacji społecznych. Dokument ma spełniać wymagania dyrektywy 2004/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. Nowe przepisy mają zastąpić rozporządzenie z 16 grudnia 2002 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH