Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt rozporządzenia o reklamie produktów leczniczych. Przewiduje ono m.in. wykaz informacji, jakie powinny zawierać reklamy leków. Bodaj największe kontrowersje budzi jednak zapis zakładający konieczność ustalania terminu spotkania lekarza z przedstawicielem handlowym firmy farmaceutycznej (potocznie zwanego repem) po godzinach pracy oraz po uzyskaniu zgody przełożonego.

Przedstawiciele branży farmaceutycznej krytykują ten pomysł: - Jeżeli firma farmaceutyczna będzie chciała dotrzeć do lekarza, to i tak dotrze, ale zrobi to większym nakładem. Czy lepiej będzie, gdy rep umówi się z lekarzem na kolację w restauracji lub zorganizuje wyjazd integracyjny? - pyta Irena Rej, prezes Izby Gospodarczej Farmacja Polska.

Dłuższe ostrzeżenie

Rozporządzenie zmienić ma zasady reklamowania leków. W porównaniu z obecnie obowiązującym rozporządzeniem z 2002 r., wyodrębniono rodzaje reklam produktów leczniczych kierowanych do:
r publicznej wiadomości
r osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.
Reklama w formie wizualnej będzie musiała zawierać zawsze ostrzeżenie: "Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera: wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą".
Rozróżnienie reklam w zależności od rodzajów ich adresatów ma, zdaniem resortu zdrowia, pozytywnie wpłynąć na rywalizację i uczciwą konkurencję w branży farmaceutycznej.
W przypadku promocji na billboardach, w prasie czy na ulotkach, ostrzeżenie będzie można umieszczać w dowolnej części reklamy. Informacja dla pacjentów ma zajmować nie mniej niż 10% jej powierzchni reklamowej. Tekst ma być widoczny i umieszczony w taki sposób, żeby wyróżniał się od tła płaszczyzny.

Ministerstwo uzasadnia

Projekt wprowadza zmienione zasady reklamy produktów leczniczych w telewizji. Ostrzeżenie w reklamie audiowizualnej ma być zamieszczane w jej dolnej części, na płaszczyźnie nie mniejszej niż 20% całkowitej powierzchni. Ostrzeżenie będzie musiało być odczytane w sposób wyraźny w języku polskim i ukazywać się na ekranie nie krócej niż 5 sekund.
Na początku września projekt nowych przepisów został przekazany przez Ministerstwo Zdrowia do konsultacji społecznych. Dokument ma spełniać wymagania dyrektywy 2004/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. Nowe przepisy mają zastąpić rozporządzenie z 16 grudnia 2002 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.