- Na pewno już nie po białych skarpetkach noszonych do ciemnego garnituru. Może po workach pod oczami? Szefowie firm to przeważnie ludzie szalenie zapracowani.

Po czym poznać menedżera?

- Pytam dlatego, gdyż niektórzy teoretycy zarządzania uważają, że kierownikiem trzeba się urodzić, więc może mają to wypisane na czole. Inni teoretycy twierdzą, że można się tego nauczyć, jak np. operowania koparką.
- To sprawa i charakteru, i szkolenia.
Pewne cechy wrodzone pozwalają lepiej lub błyskotliwie spełniać się w roli kierownika.
Odwrotnie, są ludzie, którym z tego samego powodu wręcz nie wolno powierzać stanowisk kierowniczych...

- ... zapewne naukowcom albo wybitnym intelektualistom.

- Otóż to. Na czele większości instytucji, szkół wyższych, ale także szpitali, powinien stać menedżer z cenzusem. Najlepiej z ekonomicznym wykształceniem, a jeszcze lepiej - po dwóch fakultetach, np. dodatkowo po studiach inżynieryjnych lub prawnych.
Obecnie złożoność spraw wymaga, aby człowiek nie był wykształcony monotematycznie.
Menedżer z "papierami" jest natomiast potrzebny dlatego, że szpital to skomplikowana instytucja, no i operuje znacznymi pieniędzmi, które trzeba umieć zagospodarować.
Dlatego wybitny profesor lub chirurg powinien raczej uprawiać swoją profesję, a nie zajmować się zarządzaniem.

- Co jest bardziej istotne w osobowości menedżera; powinien mieć twardą rękę, spojrzeć w oczy i powiedzieć: "Zwalniam panią, bo nie nadaje się pani do tej pracy", czy może postępować "miękko" - uwzględniając to, że podwładna ma na utrzymaniu syna.

- Ważną cechą szefa jest gotowość do podjęcia takiej decyzji, która jest dobra z punktu widzenia interesu firmy. Czyli bez nadmiernych wahań i dzielenia włosa na czworo. Dzisiaj zresztą trudno podejmować optymalne decyzje, szczególnie personalne, które by kogoś nie skrzywdziły.

- Jakie inne cechy powinien mieć dyrektor?

- Jest ich sporo, ale nie za dużo: kreatywność, reagowanie na zmiany w otoczeniu, adaptowanie się do zmian. W naszej rzeczywistości musi bo być człowiek rzutki, a zarazem potrafiący dostosować swoje działania nie tylko do warunków wewnętrznych, ale i zewnętrznych. Powinien umieć przekonywać do własnych racji. Niestety, nasza kadra menedżerska ma dość często złe relacje z pracownikami. Dominuje styl: Masz to zrobić! Poparcie dla własnych koncepcji można jednak uzyskać poprzez dyskusję i konsultacje.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH