Prawne bezpieczeństwo

Do 1 lipca 2011 r. zakłady opieki zdrowotnej muszą dostosować dokumentację medyczną do nowych przepisów

Dokumentacja medyczna stanowi zbiór wielu różnorodnych dokumentów medycznych, które odzwierciedlają proces leczenia i pielęgnacji pacjenta w placówkach ochrony zdrowia. Właściwie prowadzona i przechowywana świadczy o zgodnym z prawem działaniu podmiotu wykonującego świadczenia zdrowotne. Jest jednocześnie jednym z najważniejszych dowodów w procesach o błędy medyczne i zakażenia szpitalne.

Zasady jej sporządzania, przechowywania i udostępniania określone są przepisami prawa. 1 stycznia 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie ministra zdrowia z 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania ogłoszone 29 grudnia 2010 r. Zastąpiło aż trzy poprzednio obowiązujące rozporządzenia: z 30 lipca 2001 r. w sprawie rodzajów indywidualnej dokumentacji medycznej, sposobu jej prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej udostępniania; z 1 sierpnia 2003 r. w sprawie rodzajów indywidualnej dokumentacji medycznej pacjenta, sposobu jej prowadzenia i przechowywania oraz szczegółowych warunków jej udostępniania przez pielęgniarkę, położną udzielającą świadczeń zdrowotnych; z 21 grudnia 2006 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania.

Ujednolicenie zasad

Zakłady opieki zdrowotnej do 1 lipca 2011 r. mają obowiązek dostosować dotychczasową dokumentację do zmienionych przepisów. Rozporządzenie z 21 grudnia 2010 r. ujednoliciło zasady prowadzenia dokumentacji medycznej przez podmioty świadczące usługi medyczne w różnych formach organizacyjno-prawnych: zakładach opieki zdrowotnej, jednoosobowej lub grupowej praktyce lekarskiej lub pielęgniarskiej w formie spółek prawa cywilnego i handlowego.

Nowe przepisy wprowadziły korzystne zmiany w zakresie prowadzenia dokumentacji medycznej. Ich celem jest stworzenie jasnych reguł poprzez ustanowienie prawnych obowiązków, uzupełnienie dotychczasowych luk prawnych oraz doprecyzowanie niejasnych sformułowań.

W celu realizacji prawa pacjenta do dokumentacji medycznej, podmiot, który świadczy usługi medyczne, ma obowiązek prowadzić, udostępniać i przechowywać dokumentację medyczną oraz chronić dane osobowe w niej zawarte. Odpowiedzialność za prawidłowe jej prowadzenie rozdzielona została pomiędzy osoby uczestniczące w procesie tworzenia dokumentacji. Za legalność poszczególnych wpisów odpowiadają osoby, które tych wpisów dokonują.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH