Prawne bezpieczeństwo

Do 1 lipca 2011 r. zakłady opieki zdrowotnej muszą dostosować dokumentację medyczną do nowych przepisów

Dokumentacja medyczna stanowi zbiór wielu różnorodnych dokumentów medycznych, które odzwierciedlają proces leczenia i pielęgnacji pacjenta w placówkach ochrony zdrowia. Właściwie prowadzona i przechowywana świadczy o zgodnym z prawem działaniu podmiotu wykonującego świadczenia zdrowotne. Jest jednocześnie jednym z najważniejszych dowodów w procesach o błędy medyczne i zakażenia szpitalne.

Zasady jej sporządzania, przechowywania i udostępniania określone są przepisami prawa. 1 stycznia 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie ministra zdrowia z 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania ogłoszone 29 grudnia 2010 r. Zastąpiło aż trzy poprzednio obowiązujące rozporządzenia: z 30 lipca 2001 r. w sprawie rodzajów indywidualnej dokumentacji medycznej, sposobu jej prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej udostępniania; z 1 sierpnia 2003 r. w sprawie rodzajów indywidualnej dokumentacji medycznej pacjenta, sposobu jej prowadzenia i przechowywania oraz szczegółowych warunków jej udostępniania przez pielęgniarkę, położną udzielającą świadczeń zdrowotnych; z 21 grudnia 2006 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania.

Ujednolicenie zasad

Zakłady opieki zdrowotnej do 1 lipca 2011 r. mają obowiązek dostosować dotychczasową dokumentację do zmienionych przepisów. Rozporządzenie z 21 grudnia 2010 r. ujednoliciło zasady prowadzenia dokumentacji medycznej przez podmioty świadczące usługi medyczne w różnych formach organizacyjno-prawnych: zakładach opieki zdrowotnej, jednoosobowej lub grupowej praktyce lekarskiej lub pielęgniarskiej w formie spółek prawa cywilnego i handlowego.

Nowe przepisy wprowadziły korzystne zmiany w zakresie prowadzenia dokumentacji medycznej. Ich celem jest stworzenie jasnych reguł poprzez ustanowienie prawnych obowiązków, uzupełnienie dotychczasowych luk prawnych oraz doprecyzowanie niejasnych sformułowań.

W celu realizacji prawa pacjenta do dokumentacji medycznej, podmiot, który świadczy usługi medyczne, ma obowiązek prowadzić, udostępniać i przechowywać dokumentację medyczną oraz chronić dane osobowe w niej zawarte. Odpowiedzialność za prawidłowe jej prowadzenie rozdzielona została pomiędzy osoby uczestniczące w procesie tworzenia dokumentacji. Za legalność poszczególnych wpisów odpowiadają osoby, które tych wpisów dokonują.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.