PR w ochronie zdrowia to coś znacznie bardziej poważnego niż kontaktowanie się z dziennikarzami w sytuacjach kryzysowych, np. po aresztowaniu znanego lekarza

Spektakularne zatrzymanie i aresztowanie kardiochirurga w warszawskim szpitalu MSWiA po raz kolejny dowodzi, jak ważny dla placówek medycznych może być tzw. kryzysowy PR. Korupcja, błędy w sztuce lekarskiej, kolejki - wszystko to bardzo medialne. Sowicie opłacani spece od poprawiania wizerunku firm, zwani żargonowo "praczami", mieliby więc w branży medycznej co robić.
Jednak public relations w ochronie zdrowia jest zbyt poważną i złożoną materią, by sprowadzać ją wyłącznie do, skądinąd ważnych, kontaktów z dziennikarzami w sytuacjach kryzysowych.
Wyniki badania opinii publicznej, przeprowadzone przez PBS DGA na zlecenie firmy On Board PR, wskazują nad czym powinni pracować PR-owcy zarówno w prywatnych, jak i publicznych placówkach medycznych (patrz wykres).
Tylko niespełna 10% Polaków uważa, że jakość usług bezpłatnych (refundowanych) jest wyższa niż płatnych, świadczonych w prywatnym sektorze. Natomiast publiczna służba zdrowia - w ocenie ankietowanych - nie ustępuje prywatnej w zakresie "wiedzy lekarzy i ich doświadczenia".

Czas na konkurencję

Anna Niedziela-Strobel, właścicielka agencji ANS PR Consulting, przypomina, że potrzeba korzystania z public relations pojawiła się w służbie zdrowia wraz z prawem, które umożliwiło powstawanie niepublicznych ZOZ-ów.
- Pacjent, mimo różnych ograniczeń, ma prawo wyboru lekarza, przychodni, szpitala. Postępująca prywatyzacja nie zostanie zatrzymana, wręcz przeciwnie - walka o pacjenta będzie coraz ostrzejsza. A każdy z nas chce się leczyć u najlepszych lekarzy i w najlepszych warunkach - zaznacza Anna Niedziela- Strobel.
Nasi rozmówcy podkreślają, że pacjenci to tylko jedna, choć pewnie najważniejsza grupa docelowa każdej placówki. Inne grupy, które należy wziąć pod uwagę, kreując pozytywny wizerunek, to m.in.: własny personel, lekarze, specjaliści, których ewentualnie chcielibyśmy pozyskać, NFZ, organizacje pozarządowe, sponsorzy i media.
- Poprzez właściwy kontakt z mediami można zrealizować część celów związanych z pozostałymi grupami. Dlatego coraz ważniejsza staje się spójna polityka informacyjna placówek ochrony zdrowia - dodaje Anna Niedziela-Strobel.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH