Zastosowanie metody hoshin kanri w szpitalnictwie (cz. 1)

Jednym z problemów dotyczących zarządzania szpitalami jest nierealizowanie sformułowanych zadań strategicznych. Wynika to z braku faktycznego wdrożenia zapisów planu strategicznego do praktyki funkcjonowania placówki. Rozwiązaniem tego problemu może być metoda hoshin kanri, która dla służby zdrowia jest względnie nowa. W latach 90. ubiegłego wieku została wprowadzona do kilku amerykańskich szpitali, zmieniając sposoby planowania i przynosząc poprawę ich funkcjonowania.

Istota metody

Hoshin kanri to system zarządzania, który koncentruje i dopasowuje organizację do osiągnięcia przełomowych celów dla klientów. Hoshin w języku japońskim oznacza błyszczący metalowy kompas, a kanri - kontrolę lub zarządzanie.
Najbardziej popularne tłumaczenie tej nazwy na język angielski to policy management.
W polskiej literaturze przedmiotu nazwa metody pozostaje nieprzetłumaczalna.
Metoda ta była wykorzystywana w Japonii do komunikowania polityki przedsiębiorstwa każdemu członkowi organizacji. Jej silną stroną jest spowodowanie integracji działań bieżących poszczególnych pracowników z działaniami o charakterze strategicznym, czyli z tymi, które mają na celu dokonanie radykalnej zmiany w organizacji.
Cztery podstawowe etapy metody dotyczą:

  • wyboru celu
  • dopasowania organizacji
  • wdrożenia planu
  • przeglądu i poprawy.

Dona Hotopp, dyrektor usług medycznych w GOAL/QPC, firmie doradczo- szkoleniowej, opisuje pierwszy etap jako wybór celu, który doprowadzi do przełomowego poziomu sukcesu. Przełom to radykalna poprawa w zdolności np. szpitala do świadczenia usług i wymaga fundamentalnych zmian w systemie organizacyjnym.
Podstawowe kroki w tym etapie to:

  • zrozumienie obecnego stanu organizacji
  • określenie, czym organizacja chce być w przyszłości
  • identyfikacja tego, na czym organizacja musi się skoncentrować, aby osiągnąć założoną wizję.
    Z wielu zdefiniowanych celów kierownictwo może wybrać jeden lub kilka ważnych.

Dopasowanie

Etap drugi to rozwinięcie hoshin (dopasowanie).
Poprzez wysoce partycypacyjny, ale ustrukturyzowany proces (tzw. catchball), pracownicy w całej organizacji rozwijają poczucie osobistego udziału w zmianach i posiadania planu. W procesie catchball jeden poziom zarządzania przekazuje zadania do wykonania kolejnemu lub innemu zespołowi planowania. Osoby odpowiedzialne za wdrożenie przekazują innym swoje uwagi odnośnie rozwinięcia środków prowadzących do osiągnięcia celów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH