Nasza debata - zarządzanie jakością w służbie zdrowia
W poprzednim wydaniu "Rynku Zdrowia" zamieściliśmy relację z pierwszej części debaty, przygotowanej przez jednostkę certyfikującą RWTÜV Polska i "Rynek Zdrowia", a dotyczącej systemów zarządzania jakością w placówkach medycznych. W tym numerze "RZ" - druga część dyskusji.
W debacie uczestniczyli: Henryk Warkocz, wiceprezes RWTÜV Polska oraz przedstawiciele partnerów tej firmy w zakresie wdrażania procesów zarządzania jakością według normy ISO 9001:2000 - Grażyna Pieczonka, asystent prezesa Kliniki Leczenia Niepłodności Novomedica w Mysłowicach, Agnieszka Maderska z NZOZ MedCentrum w Katowicach i Tomasz Romańczyk, były dyrektor Centralnego Szpitala Klinicznego w Katowicach.
"Rynek Zdrowia": - Czy łatwo utrzymać standardy wypracowane podczas procedury certyfikacyjnej?
Grażyna Pieczonka: - Raz rozpoczęty proces trwa. Można powiedzieć, że to bardzo wygodna forma funkcjonowania firmy. Ułatwia przede wszystkim stosowanie jasnych form postępowania, a ich utrzymanie nie nastręcza większych problemów. Niedociągnięcia korygowane są podczas kontroli, które z kolei pozwalają uzupełnić brakujące procedury. To jest konieczne.
Duże i małe
Tomasz Romańczyk: - W dużych, wielospecjalistycznych jednostkach utrzymanie takiej mobilizacji personelu po osiągnięciu pierwotnego efektu, czyli uzyskaniu certyfikatu, jest znacznie trudniejsze niż w mniejszych placówkach. Tym bardziej, że specyfika pracy w naszych szpitalach powoduje, iż chęć wypłynięcia na spokojne wody, czyli uwolnienia się od procedur wypracowanych w trakcie procesu certyfikacji, jest dość duża.
Chciałbym też przypomnieć, że w dużych jednostkach, które przechodziły certyfikację, jej solą nie byli lekarze, lecz kadra pielęgniarska. To pielęgniarki, choć są słabo opłacanym personelem, mają bardzo duże aspiracje zawodowe, a zarazem poczucie misji w tym, co robią. Izby pielęgniarskie są świetnym przykładem pracy nad jakością i doskonaleniem kwalifikacji.
Agnieszka Maderska: - W małej, prywatnej przychodni, otoczka administracyjno-zarządcza, musi być przed pacjentem bardzo skrzętnie schowana. Właśnie certyfikacja uporządkowała wiele spraw związanych z technicznym prowadzeniem placówki, takich jak m.in. zaopatrzenie oraz nadzór nad wydatkami. Chorego nie interesują takie kwestie, jak np. zmiana kontrahenta placówki, czy kłopoty z dostawcami. Pensje otrzymujemy dzięki zaufaniu pacjentów do efektów naszej pracy.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- 3
- NASTĘPNA »
- 17:29 Zbigniew Król: Polski nie stać, aby leczyć nieskutecznie
- 17:00 Urlop na żądanie po długim zwolnieniu chorobowym. Potrzebne są badania
- 16:40 Prace nad projektem N ws. zasiłków dla opiekunów niepełnosprawnych przerwane
- 16:11 Konserwator zabytków nakazała przywrócenie zabytkowych mebli w stołecznej aptece
- 15:57 Sejm: po spotkaniu szefa "Solidarności" z protestującymi
- 15:53 Niemcy coraz dramatycznej odczuwają brak personelu pielęgniarskiego
- 15:30 Rumunia: protest w służbie zdrowia - dla jednych podwyżka, dla innych obniżka
- 15:07 W szpitalu w Polanicy-Zdroju otwarto hybrydową salę operacyjną
- 1 Lekarze emeryci obawiają się, że będą musieli odejść z zawodu. Wszystko przez e-zdrowie
- 2 Kluczbork: oddział wewnętrzny zagrożony - odchodzą wszyscy lekarze
- 3 Czy nowa lista refundacyjna spełni oczekiwania pacjentów onkologicznych?
- 4 Szpitale onkologiczne przekraczają ryczałt. Czy to dobra forma finansowania?
- 5 Eksperci: nie widzieliśmy odry od 20 lat, nie spodziewaliśmy się jej ataku
- 6 W klubie fitness jest więcej groźnych mikroorganizmów niż w toalecie
- 7 "Stop Chazanowi": w środę i czwartek protesty przed UJK i urzędem wojewódzkim w Kielcach
- 8 X Europejski Kongres Gospodarczy: terminy sesji dotyczących sektora medycznego
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych