Pacjent w aptece - jak każdy klient - oczekuje sprawnej, miłej obsługi. I świętego spokoju.

Monitory plazmowe, brak szyby oddzielającej pacjenta od farmaceuty, leki ułożone zgodnie z zasadami marchendisingu. Polskie apteki coraz śmielej sięgają po marketingowy arsenał, sprawdzony m.in. w supermarketach.
To kolejny - obok tzw. programów lojalnościowych - temat ożywionych dyskusji w środowisku aptekarskim.
Z naszych badań wynika, że większość aptekarzy opowiada się za nowoczesnym modelem działania aptek. Obserwujemy jednak rozdźwięk między oficjalnie deklarowanymi poglądami, a rzeczywistymi - mówi prof. Henryk Mruk z Katedry Strategii Marketingowych poznańskiej Akademii Ekonomicznej. - Niektórzy farmaceuci nadal uważają, że jest czymś wstydliwym używanie słów "handel" czy "sprzedaż" w odniesieniu do aptek.

MONITOR EDUKACYJNY

- Szybka między pacjentem a farmaceutą powinna zniknąć - uważa prof. Mruk. - To, czym apteka różni się od marketów, to spokojna rozmowa, dyskrecja i zaufanie. A do takiej rozmowy muszą być stworzone odpowiednie warunki - np. miejsce, gdzie pacjent może usiąść i swobodnie - a nie w kolejce przed szybką - zasięgnąć porady farmaceuty.
Zdaniem prof. Henryka Mruka, dobrym pomysłem są monitory plazmowe, które coraz częściej pojawiają się w aptekach.
- Monitory mają nie tylko umilać czas pacjentom - zaznacza profesor. - Mogą też służyć do edukacji farmaceutów, kiedy apteka jest zamknięta - rano lub wieczorem.
Pojawia się coraz więcej leków, dlatego warto na bieżąco poszerzać wiedzą o ich działaniu, interakcjach czy skutkach ubocznych.

NIE SKLEP, ALE...

Jacek Szwajcowski, prezes Zarządu Polskiej Grupy Farmaceutycznej SA twierdzi, że choć apteki - ze względu na rolę farmaceuty w procesie opieki zdrowotnej - zdecydowanie nie można określić mianem sklepu, to zastosowanie niektórych nowoczesnych zasad marketingu, w tym marchendisingu, staje się koniecznością.
- Proste zabiegi, jak otwarcie części powierzchni apteki dla pacjenta i lepsza ekspozycja produktów, przede wszystkim ułatwiają życie pacjentom, a wzrost obrotów jest tu jedynie konsekwencją - uważa Jacek Szwajcowski.
- Nie znam apteki, która choćby w najmniejszym stopniu nie prowadzi własnego marketingu.
Trudno więc mówić o sporze między jego zwolennikami, a przeciwnikami aptecznego marketingu. Można natomiast mówić o takich aptekach, które robią to dobrze - i co za tym idzie, osiągają tego efekty - i takich, które tych efektów nie mają.

comments powered by Disqus
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH