Po czyjej stronie jest pacjent zrzeszony w "poprawnej medialnie" organizacji

Chorzy bywają wygodnym "pośrednikiem" w przekazie medialnym pomiędzy przemysłem farmaceutycznym a resortem zdrowia i NFZ

W jednym z programów telewizyjnych na temat analogów insuliny długodziałającej chory na cukrzycę stwierdził m.in., że dzięki ich refundacji diabetyk nie będzie musiał podawać sobie dwóch insulin, wystarczy "jedna insulina, ponieważ analog działa do jedzenia i jako insulina długodziałająca". Reakcja internautów na ten materiał, zamieszczony także na portalu dla cierpiących na cukrzycę, była natychmiastowa: "Ten reportaż to skandal! Po emisji znajomi pogratulowali mi istnienia insuliny, którą stosuje się tylko 1 raz na dobę - i do jedzenia, i w ogóle!". Inny post: "Ciekawe, gdzie Pan Dawid U. z Poznania się takich bajek nasłuchał, że analog zastępuje insulinę posiłkową...".
Pan Dawid U., który stał się mimo woli "bohaterem" tego materiału, to Dawid Ulatowski, wiceprezes Stowarzyszenia MY z Poznania. Wyjaśnił nam, że zadzwoniono do niego z TVN z propozycją wystąpienia w programie. W trakcie nagrania tłumaczył zawiłości stosowania insuliny. Do materiału została wybrana akurat ta wypowiedź.
Jerzy Magiera, twórca portalu mojacukrzyca.org, na którym znalazły się komentarze, bierze kolegę w obronę, bo zna realia kręcenia programów, który - jak przyznaje - był "fatalny". - W materiale było nieźle namieszane. Trudno, aby dziennikarze przygotowujący audycję mieli wiedzę na temat każdej choroby, ale można było lepiej wyjaśnić problem - mówi Magiera.

Wszystko dla wszystkich?

Jak zauważa Rafał Zyśk, były dyrektor departamentu gospodarki lekami NFZ, taka instytucja, jak płatnik, stoi często w bardzo trudnej pozycji: - Jest zobligowana do podziału ograniczonych środków finansowych z intencją traktowania wszystkich chorych równo. Naturalnym dążeniem pacjentów jest oczekiwanie do bycia leczonymi najnowocześniejszymi metodami, natomiast naturalnym dążeniem wielkiego przemysłu farmaceutycznego jest jak najwcześniejsze uzyskanie refundacji na swoje produkty, bez względu na poziom innowacyjności produktu - mówi Rafał Zyśk i dodaje:
- W całym tym procesie istotną rolę na całym świecie odgrywają organizacje pacjenckie, które niejednokrotnie, oprócz upowszechniania wiedzy wśród pacjentów na temat danego schorzenia, dostępności terapii, sygnalizowania potrzeby poprawy warunków leczenia, wykorzystywane są przez producentów do wywierania perswazji na decydentów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.