Płatnik sprawdza przedsiębiorców: o czym warto pamiętać

Kontrole realizacji umów dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych, przeprowadzane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, budzą nie tylko ogromne emocje, ale również spory prawne. Warto przyjrzeć się prawnym aspektom takich kontroli, które przeprowadzane są u świadczeniodawców będących przedsiębiorcami.

Wybór takiej właśnie tematyki artykułu podyktowany został dwoma względami.

Po pierwsze, regulacje prawne w tym zakresie istotnie różnią się od procedur kontrolnych przewidzianych ustawą o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych (zwanej dalej ustawą o świadczeniach, opublikowana: Dz.

U. z 2004 r., nr 210, poz. 2135 z późn.

zm.) oraz rozporządzeniem wykonawczym do tej ustawy i zarządzeniami prezesa NFZ.

Po drugie, coraz większa liczba świadczeniodawców to przedsiębiorcy: prywatne przychodnie i szpitale, państwowe szpitale prowadzone w formie spółki kapitałowej (najczęściej sp. z o.o.), a także lekarze prowadzący indywidualną praktykę lekarską. Udzielają oni świadczeń zdrowotnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Omawiane kontrole dotyczą więc coraz szerszego kręgu lekarzy i właścicieli lecznic.

Różnice między ustawami

Kontrole NFZ, jeżeli dotyczą działalności gospodarczej przedsiębiorcy, muszą być przeprowadzane zgodnie z wymogami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (zwanej dalej usdg, opublikowana: Dz.U. z 2004 r., nr 173, poz. 1807 z późn.

zm.). Pierwszeństwo stosowania tej ustawy przed innymi wynika z art.

77 ust. 2 usdg. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie (ściślej: w jej rozdziale 5) stosuje się przepisy ustaw szczególnych. Wynika z tego, że ustawa o swobodzie działalności ma charakter wiodący, a inne ustawy (w tym ustawę o świadczeniach) stosuje się jedynie pomocniczo, w kwestiach nieuregulowanych w usdg.

Jakie są najistotniejsze odmienności trybu kontroli według usdg i według ustawy o świadczeniach wraz z rozporządzeniem wykonawczym?

Organ kontroli (NFZ) ma obowiązek zawiadomić o zamiarze przeprowadzenia kontroli z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem (art. 79 ust. 4 usdg) Czynności kontrolne dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej (art. 80 ust. 1 usdg) Zgodnie z art. 83 ust. 1 usdg, czas trwania wszystkich kontroli NFZ u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać: 12 dni roboczych w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców (tj. zatrudniających mniej niż 10 pracowników), 18 dni roboczych w odniesieniu do małych przedsiębiorców (mniej niż 50 pracowników), 24 dni robocze w odniesieniu do średnich przedsiębiorców (zatrudniających mniej niż 250 pracowników), 48 dni roboczych w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH