Świadczenia medyczne, kilkakrotnie tańsze w Polsce niż w krajach "starej" UE, przyciągają do naszych prywatnych klinik rzesze "turystów medycznych", głównie z Niemiec, Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Nie ma więce sensu stawianie pytania: czy leczyć u nas obcokrajowców? Trzeba się raczej zastanowić, jak na tym więcej zarobić.

Największym zainteresowaniem cieszy się - tradycyjnie - stomatologia i chirurgia plastyczna. Uczestników prywatnego sektora medycznego nie trzeba przekonywać, że przyjmowanie pacjentów z zagranicy się opłaca. Pytanie jednak, czy opłaca się także polskim szpitalom publicznym? Powstała niedawno Izba Gospodarcza Turystyki Medycznej (IGTM) nie ma co do tego wątpliwości: to dobry biznes dla wszystkich. Jeśli jeszcze nie dziś, to na pewno w przyszłości.

- Tworząc Izbę, założyliśmy, że placówki publiczne znajdą się w obszarze naszego działania w takim samym stopniu, jak inne lecznice - mówi Artur Gosk, założyciel IGTM. - Jesteśmy otwarci, choć zdajemy sobie sprawę z wielu problemów.

Na obecnym etapie rozmowy są trudne: menedżerowie usiłują związać koniec z końcem i najważniejszą sprawą okazuje się dopięcie budżetu. Ciężko się przebić z turystyką medyczną do dyrektorów, którzy nie są pewni, co przyniesie jutro i boją się utraty płynności finansowej. Tu trzeba zupełnie innego podejścia.

Na początek jeden oddział

Szansą na nowe spojrzenie jest, zdaniem Artura Goska, silny trend związany z przekształceniami SPZOZ-ów w spółki prawa handlowego. Spółka zarabia poza kontraktem i potrzebuje pieniędzy na rozwój, dlatego zagraniczny pacjent może dla niej stanowić ciekawą alternatywę. Paradoksalnie, światowy kryzys występuje obecnie w roli sprzymierzeńca: liczący się z każdym groszem Anglik lub Niemiec będzie się wolał zoperować w Polsce, gdzie świadczenia są o wiele tańsze.

Potwierdzeniem tej prognozy jest zaplanowane na maj spotkanie IGTM z przedstawicielami niemieckich kas chorych oraz klastrów turystyki medycznej w Berlinie: Niemcy chcą rozmawiać o refundacji zabiegów dla swoich pacjentów w Polsce.

- Barierą dla szpitali publicznych okazuje się często brak dostosowania do standardów obowiązujących w UE - ocenia założyciel Izby. - Sądzę jednak, że można zacząć od jednego oddziału i postawić na konkretną specjalizację.

Na początek wystarczy. IGTM może pomóc, dając certyfikat na daną usługę potwierdzający jej wysoką jakość. Zamieszczenie go na naszej stronie internetowej uwiarygodni szpital i przysporzy mu klientów. Jeśli świadczenie będzie tańsze niż w prywatnych lecznicach, tym lepiej, bo wzrośnie konkurencyjność placówki. Ten sam mechanizm zadziała w przypadku krótkiego czasu oczekiwania na usługę.

comments powered by Disqus
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.