Pacjent musi pozostać w centrum uwagi

Koordynacja to jedno z najbardziej oczywistych rozwiązań, które może poprawić jakość opieki medycznej nad pacjentami w Polsce. Wciąż bywa ona jednak mylona z kompleksowością. Nadal poszukiwane są też odpowiedzi na te same pytania - np. kto powinien pełnić rolę koordynatora?

Kiedy rozmawiamy o koordynacji opieki, zawsze podkreślam, że kompleksowość i koordynacja to dwa różne terminy. Kompleksowość może być gwarantowana w ramach sieci medycznej, niekoniecznie w ramach jednej jednostki. Koordynacja opieki ma z kolei umożliwić płynne przejście pacjenta pomiędzy poszczególnymi etapami - od profilaktyki, przez diagnozę i terapię, aż po opiekę po leczeniu.

W ten sposób dbamy o bezpieczeństwo i komfort pacjenta, czemu nie sprzyja promowanie molochów, w których wszystko realizowane jest pod jednym dachem. Taki model kompleksowości nieuchronnie prowadzi do wydłużania kolejek. Naszym priorytetem powinno być tworzenie sieci placówek przyjaznych pacjentom. Mogę w tym miejscu przywołać przykład szpitala onkologicznego, który Lux Med wkrótce uruchomi na warszawskim Żoliborzu. Większość infrastruktury znajdzie się na miejscu, ale np. radioterapia będzie realizowana w podmiocie zewnętrznym przy zachowaniu pełnej koordynacji opieki.

Kompleksowość może być więc uzyskana w ramach sieci placówek gwarantujących odpowiednią dostępność usług i płynny przepływ informacji.

Koordynacja off-line?

Niestety, koordynacja opieki dla wielu podmiotów pozostanie w sferze rozważań czysto teoretycznych do czasu, aż w Polsce dojdzie do pełnej cyfryzacji systemu świadczeń medycznych. Informatyzacja jest niezbędnym warunkiem koordynacji usług. Pełna informacja na temat stanu zdrowia pacjenta i zastosowanego leczenia powinna płynnie podążać za pacjentem - bez tego wszelkie próby koordynacji mijają się z celem. Elektroniczna historia leczenia pacjenta to minimum. Ogromnym wsparciem dla koordynacji usług jest także telemedycyna.

Rehabilitacja pacjenta na pewnym etapie nie wymaga jego obecności w placówce - konsultacje on-line są wystarczającym narzędziem, które umożliwia przekazanie uwag korygujących postępowanie pacjenta czy też zidentyfikowanie problemu, który wymaga ponownej wizyty pacjenta w placówce. Koordynacja ma podnosić skuteczność leczenia i skracać czas niezbędny do realizacji tego procesu. Rozbudowane platformy telemedyczne stanowią ogromne wsparcie w takim modelu działania.

Ponadto, świadczeniodawca usług medycznych, który posiada zaawansowaną platformę telemedyczną, może rozwijać np. telekonsylia, czyli wirtualne spotkania lekarzy, dzięki którym mogą oni na odległość błyskawicznie skonsultować szczególnie trudne przypadki medyczne.

Kto koordynuje?

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH