Pacjenci piszą do NFZ

Płatnik otrzymuje coraz mniej skarg, ale wciąż dotyczą tych samych problemów

O ponad 13% spadła w 2010 r. - w stosunku do 2009 r. - liczba skarg i wniosków składanych przez pacjentów w Narodowym Funduszu Zdrowia. Polacy nadal się jednak skarżą na jakość usług w szpitalach, trudności przy rejestracji do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej czy niewłaściwe zachowanie personelu.

Według danych gromadzonych przez Centralę NFZ:
  • w I kwartale 2010 roku pacjenci złożyli w całej Polsce 1 077 skarg i wniosków; ich liczba zmniejszyła się o 16,8% w stosunku do 2009 r.
  • w II kwartale - 1 168 skarg i wniosków (mniej o 10,2% wobec 2009 r.)
  • w III kwartale - 1 057 skarg i wniosków (spadek o 13,9%).
POZ i specjaliści

Co do działania podstawowej opieki zdrowotnej, rodacy najczęściej skarżyli się na niewłaściwą organizację i sposób udzielania świadczeń medycznych - m.in. trudności z telefoniczną rejestracją, uzyskaniem porady w dniu zgłoszenia czy wyznaczeniem wizyty z kilkudniowym wyprzedzeniem.

Kolejne zastrzeżenia pacjentów dotyczą:
  • limitowania liczby świadczeń,
  • odmowy udzielenia porady pacjentowi, który nie okazał dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń,
  • odmowy wystawienia recepty na żądanie pacjenta,
  • odmowy zarejestrowania do lekarza w stanie nagłym spoza listy pacjentów zadeklarowanych do wskazanego lekarza,
  • odmowy porady przez lekarza w formie wizyty domowej oraz udzielenia wizyty domowej przez lekarza wyjazdowej nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Pacjenci skarżą się też, że lekarz podstawowej opieki zdrowotnej odmawia wystawienia skierowania na badania diagnostyczne.

Zdarzały się też skargi na nieuzasadnioną odmowę objęcia podstawową opieką zdrowotną pacjentów w podeszłym wieku.

Chorzy pisali też do NFZ o praktykach pobierania opłaty za poradę lekarską, badania diagnostyczne, iniekcję, poradę w ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej oraz za realizację zlecenia na transport sanitarny.

Pacjenci alarmowali też płatnika m.in. o udzielaniu świadczeń pacjentom komercyjnym w godzinach pracy wyznaczonych umową z NFZ, o niewystarczającej liczbie personelu w placówce realizującej świadczenia nocnej i świątecznej opieki pielęgniarskiej, nakłanianiu do podpisania deklaracji wyboru wskazanego lekarza czy zlecaniu przez lekarza odpłatnych badań laboratoryjnych.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH