Odbieranie szpitalom certyfikatów to zły pomysł

Nie ma szpitala na świecie, w którym nie dochodziłoby do zdarzeń medycznych. Gdyby przyjąć tezy artykułu w portalu Rynek Zdrowia, nie trzeba by odbierać certyfikatów jakości, gdyż szpitale nigdy by ich nie dostały.

Pamiętając o tym, że zdarzenia medyczne zdarzają się wszędzie - wróćmy do artykułu. Wynika z niego, że prokuratura w Lublinie zamiast łapać prawdziwych przestępców, woli ścigać lekarzy i pozostały personel medyczny. Natomiast niekompetentni dyrektorzy, pod presją prokuratorskich oskarżeń, natychmiast zwalniają "winnych".

Takie podejście do problemu gwarantuje tylko jedno: nadal w szpitalach nie będzie się rejestrowało zdarzeń niepożądanych. Ci, którzy będą chcieli je rzetelnie odnotowywać, będą musieli liczyć się z restrykcjami zarówno karnymi (prokurator), zawodowymi (zwolnienia z pracy), jak i prestiżowymi (odbieranie nagród i certyfikatów). Czy o to chodzi?

Co zrobić, aby zmienić tę sytuację?

Należy podjąć natychmiast działania edukacyjne i legislacyjne, związane z zagadnieniem zdarzeń niepożądanych w szpitalach. Brakuje bowiem wiedzy na ten temat, zwłaszcza wśród prawników, decydentów, dziennikarzy.

Jeśli chodzi o działania legislacyjne, to należy w trybie pilnym przyjąć rozwiązania chroniące personel medyczny, a zwłaszcza osoby zgłaszające zdarzenia medyczne, przed odpowiedzialnością karną.

Można skorzystać np. z doświadczeń duńskich, gdzie w 2004 roku przyjęto ustawę, zgodnie z którą: lekarze i pielęgniarki zobowiązani są do raportowania zdarzeń niepożądanych; dyrekcje szpitali i właściciele są zobowiązani do przeprowadzania analiz i wdrażania działań naprawczych; Board of Health (odpowiednik Ministerstwa Zdrowia) jest zobowiązane do upowszechniania informacji i wiedzy wynikającej z analiz.

Zgłaszający zdarzenie niepożądane nie mogą być pociągani do odpowiedzialności, bo, jak twierdzą specjaliści z krajów, w których tradycja rejestracji zdarzeń niepożądanych jest długa (raport To Err is human "Building a Safer Health System" USA 1999) - "przyczyną błędów medycznych najczęściej nie jest niedbałość (...) personelu medycznego, lecz głównie zła organizacja systemu ochrony zdrowia (...)".

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH