Od pomysłu do sukcesu

Metoda "szczupłego myślenia" w ochronie zdrowia (1)

W tym roku ukazało się pierwsze polskie wydanie książki Marka Grabana "Lean Hospitals - doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu"*.

Jej autor, konsultant pracujący przez wiele lat dla szpitali w USA, dzieli się swoimi doświadczeniami dotyczącymi wdrażania podejścia "lean thinking" (szczupłe myślenie) przy zmianach wprowadzanych w amerykańskich lecznicach.

Lean thinking stosowano początkowo w przemyśle motoryzacyjnym. Opisane przez M. Grabana zasady stanowią obecnie m.in. w USA, Holandii czy Danii ważny kierunek w zarządzaniu szpitalami, łączący takie elementy, jak: optymalizacja kosztów, warunków pracy personelu oraz poprawy jakości świadczeń i bezpieczeństwa pacjentów.

Recenzenci książki Grabana entuzjastycznie wypowiadają się o takim właśnie podejściu do zarządzania lecznicami.

"Wraz z opisem każdej kolejnej koncepcji i sposobu jej zastosowania, czytelnik coraz bardziej zastanawia się, jak bardzo można podnieść poziom opieki zdrowotnej, jeśli uda się wdrożyć w niej sprawdzone rozwiązania opracowane przez najlepszych specjalistów w dziedzinie jakości. Graban odkrywa przed nami tę tajemnicę w jasny i przystępny sposób" - pisze w recenzji książki prof. Frank Whister Thomas, dziekan wydziału medycyny Uniwersytetu Pennsylvania School of Medicine.

Dodanie wartości

Na czym polega istota metody opisanej w "Lean Hospitals", co w niej nowego?

Przecież każdy dobry menedżer musi umieć zarządzać kosztami w sposób racjonalny, a więc także zapobiegający marnotrawstwu.

- Koncepcja Lean Hospitals nie jest ukierunkowana wyłącznie na obniżenie kosztów funkcjonowania szpitali - podkreśla w rozmowie z Rynkiem Zdrowia Szymon Kubik, wydawca polskiej edycji książki Marka Grabana. - Szereg usprawnień nie musi mieć swojej bezpośredniej konsekwencji na wykresach analityków finansowych. To, że nasi pracownicy będą mniej zmęczeni, nie znajdzie wprost odniesienia w bieżących raportach. Czy jednak taki aspekt może być pomijany? - pyta nasz rozmówca.

I dodaje: - Lean Hospitals to eliminowanie czynności, które mają destrukcyjny wpływ na całą organizację. Wszystko, co nie dodaje wartości do usługi, a ma wpływ np. na wydłużenie czasu trwania procesu - m.in. zbyt duża liczba czynności względem rzeczywistych potrzeb - uznawane jest za marnotrawstwo. Przeciwwagą jest dodawanie wartości.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH