Nie widać końca tendencji do wydłużania okresów ochrony leków innowacyjnych przed ich kopiowaniem. Ale jest przynajmniej nadzieja na to, że polscy pacjenci i producenci generyków odczują później skutki obowiązywania przepisu o okresie wyłączności danych.

Nowe leki przyczyniają się do postępu w terapiach, wpływają więc korzystnie na poprawę stanu zdrowia społeczeństw. Według danych Pharmaceutical Innovation, Mortality Reduction and Economic Growth, mniejsza o ponad 45 proc. śmiertelność chorych w latach 1970-1991 wynikała właśnie ze stosowania leków innowacyjnych.
Cena takiego sukcesu jest wysoka. Wydłuża się okres badań oraz rejestracji i sięga już 12 lat. Rośnie ryzyko "strat" badawczych. Szacuje się, że średnio jedna na 11 tys. pierwotnie zsyntetyzowanych cząsteczek chemicznych dociera do sprzedaży aptecznej i przynosi dochód. W efekcie rosną koszty wytworzenia innowacyjnego leku, a ich wartość ocenia się na 800 mln USD.

Piętrowa budowla prawna

Fundusze uzyskiwane ze sprzedaży leku innowacyjnego chronionego przez prawo patentowe lub administracyjne, idą w dużej mierze na badania i rozwój kolejnych nowych cząsteczek - podkreślają producenci leków innowacyjnych. Ponieważ koszty badań rosną, nie można ich w całości przerzucać na barki konsumentów. Dlatego należy wydłużać okresy ochronne.
Te wszystkie informacje, powtarzane niczym mantra, służą uzasadnieniu specyficznych praw dla własności intelektualnej koncernów farmaceutycznych. Tylko one mogą pozwolić sobie na kosztowne badania, one też głównie czerpią pełnymi garściami z dobrodziejstw ochrony prawnej produkcji leków innowacyjnych. Czy nie nadużywają swojej pozycji rynkowej i siły politycznej?
- Oczywiście, że tak. Świadczą o tym badania Europejskiego Stowarzyszenia Leków Generycznych (EGA) - uważa Cezary Śledziewski, prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, należącego do EGA.
Budowa kolejnych pięter ze specjalnymi prawami dla części firm farmaceutycznych ma proste uzasadnienie. Każdy miesiąc dłużej trwającego monopolu sprzedaży leków, to dodatkowe zyski z ekstra marży. A po nie sięgają producenci leków odtwórczych. Według danych EGA, pierwszy producent leków generycznych jest w stanie zbić cenę leku o połowę.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.