Ocalić od zapomnienia

Ustawodawstwo unijne nakłada na szpital obowiązek posiadania systemu informatycznego rejestrującego wszelkie dokumenty medyczne

Hipotetyczna sytuacja: sala sądowa, trwa rozprawa o odszkodowanie i zadośćuczynienie za błąd medyczny.

Pacjent twierdzi jedno, szpital co innego, lekarz wyjaśnia, że minęło od czasu świadczenia kilka lat i nie pamięta szczegółów, a w dokumentacji nic na ten temat nie ma...

Szpitalowi wydaje się, że jak napisze, że nie można rozstrzygnąć problemu na podstawie braku w dokumentacji medycznej, to powództwo zostanie oddalone. Nic bardziej mylnego.

Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, jeżeli powstaje wątpliwość, której nie można wyjaśnić z powodu braków w dokumentacji medycznej lub całkowitego braku tej dokumentacji, to wątpliwości takiej nie należy rozstrzygać na niekorzyść pacjenta i korzyść szpitala.

- Jeśli są braki w dokumentacji medycznej, których nie można uzupełnić, to wynikające z niej wątpliwości nie mogą być argumentem przemawiającym na niekorzyść strony powodowej - mówi dr Artur Drzewiecki, który jako biegły sądowy w sprawach o błędy medyczne nader często spotyka się z takimi właśnie przypadkami.

- Z prowadzeniem dokumentacji medycznej jest u nas kiepsko. Rzadko kiedy mamy dokumentację medyczną prowadzoną wyczerpująco na tyle, by można było właściwie udokumentować zdarzenia sprzed kilku lat - dodaje.

Dobrze prowadzona dokumentacja medyczna to, mówiąc najkrócej, taka, która zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące procesu diagnostyki i terapii.

Ponadto dokonując wpisów w dokumentacji, należy myśleć o tym, że trzeba będzie sięgnąć do niej za kilka lat. - Należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy dana kwestia jest na tyle nieważna, że można ją pominąć, czy jednak za kilka lat będzie istotna - zaznacza dr Drzewiecki.

Posiadanie dokumentacji medycznej jest uzasadnione nie tylko z uwagi na komfort szpitala w przypadku pozwania go przez pacjenta w sprawie o błąd lekarski. W przyszłości dokumentacja medyczna otworzy drogę szpitalowi do zawarcia kontraktu z płatnikiem. Również ustawodawstwo unijne nakłada na szpital obowiązek posiadania systemu informatycznego rejestrującego wszelkie dokumenty medyczne.

Z praktycznego punktu widzenia, dokumentacja ułatwia codzienną pracę personelu: daje możliwość łatwego zarządzania danymi, czasem, kosztami.

Standaryzacja

Istotnym kryterium świadczącym o dobrze prowadzonej dokumentacji medycznej jest jej czytelność dla innych osób. - Dokumentacja ma służyć wielu osobom, chociażby konsultantowi z innego szpitala.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH