Słoweński system oceny programów zdrowotnych opracowały grupy ekspertów. Uniknięto likwidacji istniejących instytucji, lawiny zwolnień.

Technologie medyczne rozwijają się. Wzrasta zainteresowanie profilaktyką. Konieczne jest stałe włączanie nowych procedur do listy programów zdrowotnych finansowanych przez publicznego płatnika. Budżet jednak jest ograniczony. To oczywiście nie tylko polski problem; zmagała się z nim także m.in. Słowenia. Jej doświadczenia w określeniu listy programów priorytetowych pod pewnymi względami można uznać za modelowe.
Finansowanie programów zdrowotnych w Słowenii było przedmiotem powszechnej krytyki i publicznej debaty w latach 2003-2004. Finansowane były bowiem stare programy zdrowotne, a na nowe i poszerzone brakowało pieniędzy, mimo wzrastającego budżetu celowanego (patrz wykres). Określone były wprawdzie zasady zgłaszania wniosków i ich oceny, jednak przejście przez całą procedurę trwało bardzo długo. Zmuszało to do korzystania z innych, mniej formalnych sposobów uzyskania dopłaty do programu.
Stosowano nacisk opinii publicznej poruszonej doniesieniami medialnymi, negocjowano z Instytutem Ubezpieczeń Zdrowotnych (odpowiednik naszego NFZ), próbowano uzyskać fundusze z budżetów szpitalnych. Stało się oczywiste, że tę sytuację należy rozwiązać systemowo.

Powołanie Komitetu

Pod koniec 2004 roku z inicjatywy przewodniczącego Słoweńskiej Rady ds.
Opieki Zdrowotnej powołano Komitet ds. Oceny Nowych i Udoskonalonych Programów Zdrowotnych.
Komitet najpierw musiał krytycznie przyjrzeć się istniejącemu systemowi.
Stwierdzono, że obejmuje on jedynie ocenę wniosku (zatwierdzenie do realizacji lub odmowa), natomiast brakuje procedur wdrażania programów do systemu, w tym - kolejności ich wdrażania w zależności od dostępnych funduszy. Dlatego uznano za celowe takie sporządzanie listy programów na następny rok budżetowy, aby wynikało z niej jasno, które programy wdraża się jako pierwsze (priorytet), które natomiast będą następne i w jakiej kolejności. Nie było również ujednoliconego kwestionariusza, który posłużyłby za podstawę oceny.
Nie ustalono, kto może być podmiotem wnioskującym o program zdrowotny finansowany z budżetu państwa.
Wieloetapowy proces biurokratyczny przedłużał się wskutek nieprecyzyjnego określenia terminów oceny przez kolejne podmioty. Uznano, że propozycje nowych programów powinny podlegać nieco innej procedurze niż już wdrożonych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH