O przyczynach i skutkach nadmiernej reklamy

Wydatki na reklamę produktów leczniczych ciągle rosną. Z raportu firmy Kantar Media wynika, że w 2015 roku był to największy rynek reklamy w Polsce.

Firmy z branży farmaceutycznej wydały w 2015 r. na reklamę leków dostępnych bez recepty (OTC ) 4,3 mld zł: w telewizji 2,82 mld zł, w stacjach radiowych 1,12 mld zł, w gazetach i magazynach 0,36 mld zł. To zatrważające dane.

Ten rynek cały czas rośnie

Nie ma żadnego powodu, żeby Polska była jedynym krajem w Europie, w którym największym rynkiem reklamowym jest rynek reklamy produktów leczniczych. Konsekwencją wszechobecnej reklamy leków OTC jest ich nadużywanie, polipragmazja oraz lekomania.

Nadmierna konsumpcja leków powoduje liczne zagrożenia dla zdrowia i życia: niekontrolowane kombinacje lekowe obarczone są dużym ryzykiem wystąpienia niekorzystnych interakcji, wzrasta częstość powikłań polekowych, 6-13% hospitalizacji spowodowanych jest błędami lekowymi. Polska należy do krajów europejskich o jednej z największych konsumpcji leków dostępnych bez recepty. Sprzedaż tej kategorii produktów z roku na rok dynamicznie rośnie.

Jak wynika z danych firmy analitycznej IMS Health, w 2014 r. wartość rynku leków OTC w Polsce wynosiła 9,24 mld zł, natomiast ilościowo było to 688 milionów opakowań (przykładowo: Rutinoscorbin - 14 milionów opakowań). W 2015 r. było to już: wartościowo 9,89 mld zł, ilościowo 722 miliony opakowań.

Suplementy diety

Podobnie jak leki OTC, również suplementy diety są bardzo często reklamowane. Wartość rynku suplementów diety w Polsce jest szacowana na około 3 mld złotych rocznie. W 2015 r. w Polsce zostało zakupionych około 190 milionów opakowań suplementów.

Suplementy diety są specyficzną kategorią środków spożywczych, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Występują w postaci tabletek, kapsułek, saszetek, czyli mają formę i postać taką jak leki, ale to jest jedyne podobieństwo.

Z samej swojej definicji suplementy tylko uzupełniają dietę, nie są lekami, nie leczą ani nie zapobiegają chorobom. Wszystkie leki przed zarejestrowaniem i wprowadzeniem do obrotu przechodzą badania kliniczne, w których zostaje udowodniona ich skuteczność oraz działanie lecznicze lub profilaktyczne. W celu zapewnienia jakości oraz bezpieczeństwa stosowania leków ich wytwarzanie jest stale nadzorowane przez inspekcję farmaceutyczną.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH