O poszukiwaniu alternatywnych szlaków śmierci komórki

Kiedy Jacques Servier otwierał firmę farmaceutyczną w 1954 roku, razem z dziewięcioma współpracownikami koncentrował się na produkcji syropu. Nikt jeszcze wtedy na poważnie nie brał pomysłów lądowania na Księżycu, a z taśmy produkcyjnej zjeżdżał 52-tysięczny egzemplarz kultowego Citroena 2CV, który jednak trudno nazwać cudem techniki.

W tamtych czasach rozpoznanie u pacjenta choroby nowotworowej oznaczało wyrok śmierci. Wiele schorzeń, które obecnie rzadko są przyczyną zgonu chorego, wtedy uznawano za nieuleczalne. Świat nie znał wielu z dzisiejszych standardowych i powszechnie dostępnych technologii. Jak pisze Zbigniew Wojtasiński w książce "Życie z rakiem. Jadowite węże w koszyku", już teraz niektóre nowotwory są chorobami przewlekłymi, ale optymizm onkologów sięga dalej - są przekonani, że w następnym dziesięcioleciu nastąpi rewolucja w leczeniu raka. Przykładem jest projekt "Artemis", który zakłada wyeliminowanie raka piersi do 2020 roku.

Elementem postępu w badaniach i rozwoju jest innowacja, która wymaga przełamywania kolejnych barier technologicznych dzięki pomysłowości i zdolnościom człowieka. W obszarze innowacji, funkcjonujące w zarządzaniu pojęcie "doskonałości" nie polega bynajmniej na osiąganiu jej poprzez ciągłe doskonalenie usług i produktów przy jednoczesnym obniżaniu kosztów. W innowacyjnym biznesie farmaceutycznym taka strategia nie przyczyni się do zbudowania przewagi konkurencyjnej - nie da się długo przetrwać, robiąc te same rzeczy lepiej i taniej.

Samowystarczalność jest passé

Motorem postępu jest innowacja: zmierzenie się z nowymi problemami medycznymi za pomocą nowych rozwiązań. Częścią tego procesu jest umiejętność współpracy, wymiana doświadczeń i połączenie sił nad skomplikowanymi, rozbudowanymi projektami, wymagającymi na pewnych etapach rozwoju produktu unikatowych umiejętności.

- Badania w dzisiejszych czasach nie mogą być dłużej aktywnością rozwijaną w izolacji, nawet jeśli prowadzą ją najwybitniejsze talenty - stwierdził w 2008 roku Jacques Servier, potwierdzając skuteczność zapoczątkowanego przed laty nowego, optymalnego kierunku w rozwoju firmy - modelu współpracy i tworzenia nowych rozwiązań wdrożeniowych zgodnie z ideą, że innowacja nie powstaje bez zastosowania praktycznego.

Innej drogi dzisiaj nie ma. Taka strategia daje dostęp do nowych technologii lub innowacji tworzonych przez uczelnie i środowisko akademickie lub firmy biotechnologiczne. Kooperacja jest wartością dodaną do projektów znajdujących się we wczesnych etapach rozwoju, bowiem dochodzi do połączenia silnych stron spółek biotechnologicznych, skoncentrowanych na wybranej innowacyjnej technologii, działających sprawnie i elastycznie, z zaletami koncernu o globalnym zasięgu, który oferuje wiedzę ekspercką oraz znajomość obszaru naukowego, medycznego i marketingowego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH