Nowelizacja lekowych ustaw tuż-tuż

Nie zamierzamy zakazywać reklam leków i produktów leczniczych, ale będziemy walczyć z fałszywymi informacjami w reklamach - zapowiedział wiceminister zdrowia KRZYSZTOF ŁANDA. Jak dodał, resort przygotowuje głębokie zmiany w ustawie refundacyjnej i Prawie farmaceutycznym.

Krzysztof Łanda odpowiadał 19 maja w Sejmie na pytania posłów Jana Kiliana i Aleksandra Mrówczyńskiego (PiS) w sprawie uregulowania kwestii związanych z reklamami leków oraz funkcjonowaniem rynku aptek w Polsce.

Osiągnąć zdrową równowagę

Wiceminister poinformował, że resort zdrowia pracuje nad zmianami w Prawie farmaceutycznym, został też powołany zespół ds. opracowania ustawy o zawodzie farmaceuty.

Jak dodał, zgodnie z harmonogramem prac MZ do końca czerwca br. powinien zostać przygotowany projekt zmian w ustawie refundacyjnej, natomiast do końca sierpnia w planie było przygotowanie "dużej nowelizacji" ustawy Prawo farmaceutyczne. Te prace - jak powiedział Łanda - mogą się opóźnić, m.in. w związku z przedłużającym się wyborem Głównego Inspektora Farmaceutycznego, jednak resort będzie starał się dotrzymać terminu.

- Przewidujemy dosyć głębokie zmiany, które pozwolą na lepsze wykonywanie tych przepisów, które już w prawie są, m.in. antykoncentracyjnych oraz o zakazie reklamy - poinformował. Zapewnił, że zmiany są przygotowywane w konsultacjach z Naczelną Radą Aptekarską, ale wysłuchiwane są również głosy przeciwne, m.in. reprezentantów sieci aptek.

Jak podkreślił Krzysztof Łanda, celem ministra zdrowia jest osiągnięcie "zdrowej równowagi" na rynku aptek. Przyznał, że dochodzi do coraz większej dominacji sieci. - My chcemy ten proces zatrzymać - zadeklarował.

Dodał, że resort zdrowia chce, żeby apteka była dla farmaceuty, czyli żeby 51% udziałów posiadał w niej specjalista. Pytany co sądzi o tym, by udziały w aptekach mogli mieć tylko farmaceuci, ocenił, że apteka tylko dla aptekarza byłaby krokiem zbyt daleko idącym.

Ministerstwo Zdrowia zamierza też ograniczyć obrót pozaetyczny i wprowadzić nowy asortyment, wychodząc z założenia, że leki dostępne poza aptekami są do stosowania doraźnego, nie przewlekłego, zatem powinny być sprzedawane w mniejszych opakowaniach.

Zapowiedział też stanowczą walkę z reklamami, które zwierają fałszywe treści. Jak dodał, taka walka jest już prowadzona, a efektem jednej z takich batalii jest zaprzestanie emisji reklamy produktu, który miał hamować kaszel palacza. Ocenił jednak, że istniejące narzędzia prawne są "jak łapanie króliczka", tzn. GIF zakazuje jakiejś reklamy, w związku z czym zmienia się ją trochę i jest nadal emitowana.

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.